Michael Garrett ontvangt IBM Faculty Award voor onderzoek naar buitenaards leven

Garrett ontvangt de prijs voor zijn onderzoek naar algoritmes die gebruikt worden om buitenaardse intelligente levensvormen te kunnen ontdekken. Garrett gaat de prijs van 20.000 euro besteden aan het verder verbeteren van zijn onderzoek.

Garret won de prijs al op 14 augustus jl. en op dinsdag 17 september werd de prijs in een besloten bijeenkomst in de Science Club van de faculteit uitgereikt door Harry Van Dorenmalen, Chairman, IBM Europe.

Bekijk de fotoreportage

De grootste radiotelescopen ontwikkelen

Michael Garrett is directeur van ASTRON, het Nederlands instituut voor radioastronomie dat behoort tot de wereldtop van de radioastronomie. Het instituut heeft in samenwerking met verschillende partners de grootste radiotelescoop ter wereld ontwikkeld: het LOFAR netwerk. Het centrum daarvan staat in Noord Nederland en antennes in veel Europese landen. ASTRON speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van een nieuwe generatie radiotelescoop, de Square Kilometre Array (SKA), die in Zuid-Afrika en Australië wordt gebouwd.

Zoeken naar een buitenaardse beschaving

Deze telescopen produceren enorme gegevensstromen die unieke kennis opleveren over het ontstaan van het heelal. Door die gegevens op een slimme manier te analyseren is het ook mogelijk te zoeken naar buitenaardse intelligentie, SETI genaamd (Search for Extraterrestrial Intelligence). Hierbij zoeken gevoelige radiotelescopen naar radiosignalen in de ruimte die kenmerken hebben waaruit blijkt dat ze veroorzaakt zouden kunnen zijn door een buitenaardse beschaving.

Algoritmes inzetten voor verschillende onderzoeksgebieden

De Leidse Sterrewacht is het grootste onderzoeksinstituut van Nederland waar baanbrekende studies zoals op het gebied van SETI worden uitgevoerd. De algoritmes die door Garrett voor dit SETI project worden ontwikkeld, zoals anomalie detectie (het signaleren van afwijkingen in grote hoeveelheden data), statistische analyse en technieken om machines zelflerend te maken, kunnen ook voor andere disciplines dan astronomie worden ingezet.

Extreem snelle en zuinige computersystemen

ASTRON en IBM Research in Zürich werken al enige tijd samen via het internationale wetenschappelijke project DOME, waarbinnen extreem snelle en energiezuinige ´exascale´ computersystemen worden ontwikkeld om enorme gegevensstromen te verwerken, zoals voor de SKA.

‘Het SETI onderzoeksproject is de ultieme generator van Big Data, mede omdat we nog geen idee hebben wat de meest fundamentele karakteristieken zijn van radiosignalen van buitenaards leven,’ aldus Michael Garrett, directeur van ASTRON. ‘Doordat wij in dit kader samenwerken met IBM om exascale computing mogelijk te maken, kunnen astronomen nu direct gebruik maken van de grote stappen die worden gezet bij de commerciële toepassing van Big Data.’

‘Onderzoeksprojecten zoals SETI en DOME zijn de meest data-intensieve wetenschappelijke projecten die ooit gepland zijn,’ aldus Harry van Dorenmalen, Chairman IBM Europe. ‘Het gaat hier om een extreme vorm van Big Data Analytics die ook implicaties heeft voor gebieden ver buiten de radioastronomie. De onderzoeksbevindingen zullen bijdragen aan het ontwikkelen van cognitieve systemen die in verschillende industrieën kunnen worden toegepast. Michael Garrett levert een significante bijdrage aan dit innovatieve onderzoek.’