Leidse sterrenkundigen grijpen kansen in Brazilië

Brazilië gaat het niet alleen economisch voor de wind, ook in sterrenkundig opzicht maakt het land grote ontwikkelingen door. Geïnspireerd door deze ontwikkelingen hebben Isa Oliveira en Roderik Overzier, twee onlangs in Leiden gepromoveerde sterrenkundigen, top onderzoeksposities weten te bemachtigen aan de Nationale Sterrenwacht in Rio de Janeiro.

Brazilië is steeds vaker een partner in internationale sterrenkundige projecten, en ook het lidmaatschap van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) is op handen.
De komende jaren hopen Isa en Roderik bij te dragen aan de ontwikkeling van de sterrenkunde in Brazilië en de samenwerking uit te breiden met top-instituten in het buitenland zoals de Leidse Sterrewacht.

Isa Oliveira

Isa Oliveira (gepromoveerd in 2011 bij Ewine van Dishoeck) is Braziliaanse en heeft een prestigieuze Jong Internationaal Talent beurs van het Science without Borders (SwB) programma gewonnen. Ze heeft voor haar onderzoek naar het ontstaan van planeten de hoogste graad behaald die is gereserveerd voor rond de 50 beste inkomende wetenschappers van 2013.

Roderik Overzier

Roderik Overzier is in 2006 gepromoveerd bij Huub Röttgering en George Miley. Overzier doet onderzoek naar sterrenstelsels en heeft een internationale competitie gewonnen voor een vaste benoeming aan hetzelfde instituut.

Science without Borders

Met name het Science without Borders programma biedt hiervoor goede mogelijkheden. Dit programma van Braziliaanse wetenschapsorganisaties beoogt de komende jaren 100,000 Braziliaanse bachelor en PhD studenten hun opleiding gedeeltelijk in het buitenland te laten volgen.

In 2012 is het programma SwB Holland van start gegaan, dat beurzen beschikbaar stelt voor de uitwisseling van PhD studenten, postdocs en andere wetenschappers tussen Nederland en Brazilië.

Het programma Astronomy for Development van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft bovendien tot 2015 geld beschikbaar gesteld waardoor Nederlandse experts een stimulerende bijdrage aan de astronomie in landen als Brazilië kunnen leveren.

Krachtige telescopen voor Brazilië

Een van de belangrijkste ontwikkelingen op dit moment is dat Brazilië, als eerste niet-Europese natie, het lidmaatschap van ESO heeft aangeboden gekregen. Met de deelname aan ESO komt een arsenaal aan ‘s werelds meest krachtige telescopen beschikbaar voor de gehele Braziliaanse gemeenschap. Ook maakt het ESO mogelijk om nieuwe ambitieuze plannen zoals de Extremely Large Telescope te verwezenlijken.

‘Ter bevordering van de sterrenkunde, de technologische innovatie en de training van jonge wetenschappers zowel binnen als buiten Brazilië is het dan ook van groot belang dat het plan snel door het Braziliaanse parlement officieel wordt geratificeerd’, zeggen Oliveira en Overzier. ‘Met het lidmaatschap van ESO aan de horizon en de financiële steun van bijvoorbeeld Science without Borders en NWO zijn de mogelijkheden voor internationale samenwerking in de sterrenkunde oneindig’.

Links