Koningin Máxima opent gerenoveerde tropische kassen Hortus

Koningin Máxima opende woensdag 4 september onder grote belangstelling het gerenoveerde tropische kassencomplex in de Hortus botanicus Leiden. De kassen zijn dankzij deze renovatie nog geschikter voor het doen van wetenschappelijk onderzoek.

Koningin Máxima bij aankomst voor het Academiegebouw

Milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen

Paul Keßler, de prefect van de Hortus, vertelde de koningin over het wetenschappelijke onderzoek dat in de nieuwe kas wordt gedaan. Daar zijn momenteel twee promovendi en een aantal studenten aan het werk. Een Leidse chemica sprak de koningin over haar onderzoek naar orchideeën en fruitvliegjes en de milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen die zij ontwikkelt. De vorstin kreeg van de dochter van een van de Hortusmedewerkers een bijzonder boeket dat dezelfde ochtend vers in de kas was geplukt en was samengesteld uit orchideeën en vleesetende planten.

Brug tussen stad en universiteit

De Hortus heeft nu meer ruimte voor de wetenschappelijke collecties

Rector magnificus Carel Stolker verklaarde in zijn welkomstwoord dat de Hortus nu beter uitgerust is voor het doen van wetenschappelijk onderzoek. Er is nu meer ruimte voor de wetenschappelijke collecties. Maar de Hortus is lang niet alleen een proeftuin voor de universiteit, stelde hij. ‘De Hortus verbindt de stad met de universiteit. Hier komen naast onderzoekers en studenten ook veel mensen die de tuin bewonderen.’ De renovatie is mede mogelijk gemaakt dankzij de giften van inwoners van Leiden en andere liefhebbers van de Hortus.

Kroon op samenwerking

Tijdens de renovatie is gekozen voor duurzame en energiezuinige oplossingen

Koningin Máxima bezichtigde ook de tropische kas met de reuzenlelie. Hier stond Hortusmedewerker Theo Teske met hoge lieslaarzen middenin de vijver waar hij een aria van de Italiaanse componist Bellini zong. Tot slot kreeg de koningin van enkele kinderen in de tuin een Hortus-speurtocht aangeboden waarop zij zei graag nog eens te willen terugkomen met haar eigen kinderen.

Keßler kijkt tevreden terug op de feestelijke heropening. ‘Dit is een kroon op onze samenwerking, een hoogtepunt na anderhalf jaar hard werken om deze mooie kas te realiseren. Het was een bijzondere samenwerking tussen de Hortus, universiteit, de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, de medewerkers, de bouwers en natuurlijk de vrijwilligers.’

Oudste botanische tuin

De Leidse Hortus, sinds 1590 onderdeel van de Universiteit Leiden, is de oudste botanische tuin van Nederland. Het is een van de weinige academische tuinen waar nog wetenschappelijk onderzoek wordt verricht en waar nog steeds nieuwe planten worden aangeplant. In april 2012 startte de Universiteit Leiden met de renovatie van het monumentale tropische kassencomplex. De toegangskas is opgehoogd en er is een loopbrug gerealiseerd waardoor de bezoeker van bovenaf op een tropisch oerwoud kan kijken. Nieuw is ook het lesbalkon. Dit wordt het vertrekpunt voor een rondleiding door de kassen.

Monumentale waarde

Tijdens de renovatie is gekozen voor duurzame en energiezuinige oplossingen waardoor de hoeveelheid CO2 die vrijkomt fors wordt verkleind. Het kassencomplex bevat interieuronderdelen als tegelvloeren en leistenen trappen van een hoge monumentale waarde. Dankzij de renovatie zijn allerlei details weer in ere hersteld.

Zie ook