Gevarieerde Nacht van Kunst en Kennis trekt veel bezoekers

De eerste editie van de Nacht van Kunst en Kennis was met 4.000 bezoekers een groot succes. Publiekstrekkers waren onder anderen Leidse fysici die het publiek verrasten met testjes en prikkelende lezingen.

Het zeer gevarieerde programma bestond uit meer dan 100 onderdelen, verspreid over negen locaties. Zo gaf Startrek-liefhebber Carlo Beenakker, Leids hoogleraar theoretische natuurkunde, een nachtcollege in Museum Boerhaave. Voor een bomvolle zaal zette hij de mogelijkheden van teleportatie uiteen. Ewine van Dishoeck, moleculair astrofysicus, boog zich met haar publiek over de vraag of de aarde nog ergens een tweelingzusje heeft. En cognitief psycholoog Lorenza Colzato vertelde over de effecten van cocaïne op het brein. Ondertussen marcheerden levensgrote insecten door de stad en transporteerden Tuk Tuk’s de vele bezoekers naar de diverse locaties.

Wessel Valkenburg wint de finale van Ig Nobel 24/7 en verslaat onder andere Youp van ‘t Hek.

Hartslagmatch

Bezoekers namen ook deel aan allerlei testjes en trokken bijvoorbeeld een ouderdomspak aan om te ervaren hoe het is om 80 jaar te zijn. Of ze aten insecten in het wetenschapsrestaurant bij Museum Volkenkunde. Deelnemers aan de hartslagmatch konden een ideale partner vinden door hun hartslag te laten vergelijken met dat van andere bezoekers. De begeleidende onderzoekers selecteerden hierna de ideale match.

Ig Nobel

De finale van IgNobel 24/7 speelde zich af in de Stadsgehoorzaal. De finalisten legden in 24 seconden hun werk uit en gaven vervolgens een samenvatting van 7 woorden. Winnaar was de jonge Leidse fysicus Wessel Valkenburg met zijn ultrakorte lezing ‘Wij in ons heelal’. Hij versloeg onder andere evolutiebioloog Menno Schilthuizen en caberatier Youp van ’t Hek, in 2012 Cultural Professor aan de TU Delft.

Volgend jaar nog groter

Tijdens deze eerste editie vond tevens de lancering plaats van Podium071. Dit nieuwe platform organiseert op bijzondere plekken in de stad collegereeksen, lezingen en boekpresentaties. Op de verschillende locaties was er ook veel kunst en theater te zien en er traden diverse muzikanten op zoals Tim Knol en het Broken Brass Ensemble. De Nacht van Kunst en Kennis keert volgend jaar terug. De organisatie kondigde alvast een uitgebreider programma aan op nog meer locaties zoals de Hortus botanicus.

De Nacht van Kunst & Kennis is een initiatief van Leiden Marketing, Cultuurfonds Leiden en Museum De Lakenhal en een samenwerking met de Universiteit Leiden, het LUMC, Bio Science Park en de Leidse musea.

Zie ook