Terugblik op 'Living Couture', door Rob Zwijnenberg

In de maand juni is door studenten van de opleiding Kunstgeschiedenis een aantal activiteiten georganiseerd onder de titel Living Couture, or: How I learned to stop worrying and love bio-technology.

'Who owns life'

Het idee voor de manifestatie kwam voort uit de honours class 'Who Owns Life', waarin studenten onder leiding van prof. Rob Zwijnenberg en de bio-kunstenaar Boo Chapple in een biologisch lab hands-on kennismaken met de biotechnologische praktijk. Aan de hand van literatuur en gastsprekers denken de deelnemers na over de ethische, politieke, juridische en maatschappelijke implicaties van toepassingen uit de levenswetenschappen (genetisch gemodificeerde planten en dieren, voorspellende geneeskunde, ‘designer’ baby’s, e.d.).

'Living couture'-activiteiten

Tijdens het Living Couture-event is door kunstenaars, filosofen en wetenschappers gereflecteerd op de mogelijkheden en uitdagingen van kledingstoffen geproduceerd in een laboratorium met behulp van bacteriën en biotechnologische middelen. Het doel was echter vooral om met living couture als uitgangspunt de ethische en maatschappelijk impact van biotechnologie te onderzoeken.
In een tentoonstelling onderzochten en reageerden studenten van kunstacademies met hun werk op living couture en biotechnologie.
Tijdens een symposium gingen de filosoof Bas Haring, designer Floris Kaayk en wetenschapper dr. Henk Jonkers met elkaar in debat over de zin en onzin, de gevaren en voordelen van biotechnologie en de rol van kunst en design in dit debat.
De Living Couture-maand is afgesloten met een workshop geleid door de bio-kunstenaar Anna Dumitriu waarin de deelnemers zelf met behulp van bacteriën weefsels konden maken.

Belangstelling publiek en media

Op de opening van de tentoonstelling door prof. Jos van den Broek waren ruim 80 bezoekers aanwezig. Er deden ongeveer 50 personen mee aan het symposium, zij voerden een diepgaande en levendige discussie met elkaar. De workshop had een lange wachtlijst van mensen die helaas niet konden worden toelaten (max. 20 deelnemers). Bezoekers van alle activiteiten en de tentoonstelling waren Leidse studenten, bewoners uit de buurt en elders uit Leiden, maar er waren ook mensen uit onder meer Utrecht en Amsterdam.
De hele manifestatie heeft een paginagroot interview opgeleverd in De Volkskrant, berichten in plaatselijke media en twee interviews op Radio 1.

Lof!

Onze kunsthistorische studenten hebben niet alleen laten zien dat zij in staat zijn om een dergelijke manifestatie perfect en met professionaliteit te organiseren, zij hebben vooral laten zien dat zij over de grenzen van hun eigen studie heen kunnen en willen kijken, een verbinding kunnen leggen tussen kunst, biotechnologie en belangrijke maatschappelijke vragen, en dat zij hun academische kennis in het publieke domein aansprekend en relevant kunnen maken. Hulde aan studenten Eva, Tascha, Tibi en Thomas en heel veel dank aan Amalia, de scientific manager van The Arts and Genomics Centre.