De evolutie van elliptische sterrenstelsels begrijpen

Team SAURON heeft de Group Achievement Award van de Royal Astronomical Society gewonnen voor hun uitmuntende bijdrage aan de sterrenkunde. Hun wetenschappelijke doelstelling is om de evolutie van elliptische sterrenstelsels te begrijpen door gedetailleerde observaties te maken van nabije objecten. Prof. Tim de Zeeuw vertegenwoordigt de Universiteit leiden en de Leidse Sterrewacht binnen het internationale team.

De prijs werd vandaag uitgereikt tijdens de 2013 UK National Astronomy Meeting in St Andrews, Schotland.

SAURON-initiatief

Het SAURON-initiatief is een combinatie van een instrumenteel ontwerp, methoden om de resultaten te interpreteren en een goed georganiseerde samenwerking. Het team heeft zich gericht op observaties van een representatieve groep van 72 jonge sterrenstelsels (elliptische, lensvormige en Sa-spiraalvormige sterrenstelsels). Het opvolgende ATLAS3D-project heeft dit werk uitgebreid door een groep van 260 elliptische en lensvormige sterrenstelsels te analyseren.

Wetenschappelijke hoogtepunten

Het team ontdekte een duidelijk verband tussen de totale massa-lichtkracht verhouding en de snelheidsspreiding dat is gerelateerd aan de hoeveelheid donkere materie in jonge sterrenstelsels.
Zij ontdekten ook dat warm gas in een groot aantal jonge sterrenstelsels een externe oorsprong heeft. Daarnaast ontwikkelde het team een nieuwe kinematische classificatie voor jonge sterrenstelsels die is gebaseerd op een indicator van het hoekmoment dat aangeeft dat langzame en snelle rotators fysiek verschillen en een duidelijk bewijs levert dat jonge sterpopulaties vaker voorkomen in lichte, snel roterende jonge sterrenstelsels.

SAURON

SAURON is een integral field-spectrograaf met een 33 x 44 boogseconden beeldveld, die speciaal is gebouwd bij het Observatoire de Lyon voor de 4,2-meter William Herschel Telescope op het Roque de los Muchachos Observatory in La Palma, Spanje.

SAURON-team

Het volledige SAURON-team dat de onderscheiding ontvangt:

• M. Cappellari, R.L. Davies Oxford University
  • R. Bacon Observatoire de Lyon