4 Veni-subsidies voor de faculteit, 11 voor Leidse onderzoekers

De onderzoeksvoorstellen van wiskundige Peter Bruin, natuurkundige Daniela Kraft, bio-farmaceut Rawi Ramautar en sterrenkundige Catherine Walsh en nog 7 onderzoeksvoorstellen van talentvolle Leidse wetenschappers zijn gehonoreerd met een Veni-subsidie van 250.000 euro. Landelijk zijn 155 Veni’s verstrekt.

De bio-farmaceuten slaan dit jaar een ‘homerun’; zij sleepten zowel een veni, vidi als een vici in de wacht. Een fantastische prestatie.

Natuurkundige Daniela Kraft is een vrouwelijke Tenure Tracker. Tenure track is een toptalentenprogramma voor jonge onderzoekers met de ambitie om hoogleraar te worden.

Leidse Veni-toekenningen

Concreet rekenen tussen meetkunde en getaltheorie
Dr. P.J. (Peter) Bruin, Wiskunde
De wiskunde ontleent haar kracht aan abstracties. Dit onderzoek is erop gericht grip te krijgen op specifieke abstracties die meetkunde en getaltheorie verbinden. Hiertoe worden nieuwe rekenmethoden ontwikkeld, die tot doel hebben het aantal oplossingen van interessante typen vergelijkingen sneller te kunnen bepalen.

Bolvormige mozaïeken van verschillende tegels
Dr. D.J. (Daniela) Kraft, Condensed Matter Physics
Om een bol met tegels te bedekken, heeft men altijd een tweede soort tegels, zogenoemde “defecten”, nodig. Zij zijn belangrijk voor de mechanische eigenschappen van bijvoorbeeld de eiwitmantel van een virus. Dit onderzoek gaat de defecten en mechanische eigenschappen van mozaïeken van verschillende tegelvormen uitzoeken.

Probing a new volume regime in metabolomics with capillary electrophoresis-mass spectrometry
Dr. R. (Rawi) Ramautar, Leiden Academic Center for Drug Research
Analyse van volume-gelimiteerde monsters met de huidige massaspectrometrie technologie blijft uitdagend. Dit onderzoeksvoorstel is gericht op de ontwikkeling van een geminiaturiseerde massaspectrometrie platform voor het zeer gevoelig meten van metabolieten in schaars monstermateriaal, zoals stamcellen en hersenvocht van muizen, en daarmee wordt bestudering van nieuwe klinische vraagstukken mogelijk.

From Molecules to Planets: Exploring the Chemical Heritage of Solar Systems
Dr. C. (Catherine) Walsh, Leiden Observatory
Protoplanetary disks contain the ingredients for forming planets around new stars. The researchers will study the chemistry of disks to explore the origins of complex (prebiotic) molecules and the link between disk composition and the chemical composition of solar systems.

Counting and accountability: the politics of numbers in the democracy of classical Athens
Dr. T.A. (Tazuko Angela) van Berkel , Griekse en Latijnse Talen en Culturen
Getallen zijn overal. Een inwoner van het Klassieke Athene (5de en 4de eeuw voor Christus) was omringd door getallen en berekeningen. Dit project onderzoekt welke communicatieve functies en ideologische betekenissen deze publieke getallen en berekeningen toegeschreven kregen in de directe democratie in Athene.

Probleemgroepen: opsluiten of opvoeden?
Dr. G. (Gwen) van Eijk, Criminologie
Hoe gaat het criminaliteitsbeleid om met probleemgroepen? Strategieën variëren, maar hebben vooral betrekking op de lagere sociale klasse – denk aan achterstandswijken en risicogezinnen. Dit onderzoek bekijkt hoe veiligheidsprofessionals denken over klassenverschillen en hoe dit doorwerkt in het maken en uitvoeren van beleid.

Sleutelen aan verkennercellen
Dr. B. (Bart) Everts, Parasitologie
Een afweerrespons wordt aangestuurd door verkennercellen. Recent is gebleken dat het functioneren van deze cellen bepaald wordt door wat ze eten. Dit onderzoek gaat uitzoeken hoe dat werkt en zal deze kennis gebruiken om vaccinaties te introduceren en/of te verbeteren.

Waar komen wij vandaan?
Dr. J.C.A. (José) Joordens, Archeologie
De oorsprong van de mensheid ligt in Afrika. Maar welke leefomgeving was favoriet, en hoe werd die beïnvloed door klimaatverandering? Dit project onderzoekt de rol van het Oost-Afrikaanse kustbos in de evolutie en verspreiding van vroege mensachtigen.

De rol van metabolieten in het ontstaan van type 2 diabetes en hart- en vaatziekten
D.O. (Dennis) Mook-Kanamori, Humane Genetica
Door nieuwe technieken is het tegenwoordig mogelijk om in slechts een paar uur met een druppel bloed honderden stofjes te meten, zoals aminozuren en vetzuren. De onderzoekers gaan deze techniek toepassen om de oorzaken van suikerziekte en hart- en vaatziekten te onderzoeken.

Evolutie van het lexicon
Dr. A.C.J. (Antoinette) Schapper (f), UL – Taalwetenschap
What concepts are encoded as words across languages? Are there semantic distinctions made in words that are universally found in human language? What factors such as environment and culture can explain variation in the patterns of lexicalization observed in the world’s languages? How does such variation come into being? This project examines these questions on the basis of a detailed study of an endangered Papuan language family located in south-east Indonesia and Timor-Leste.

Hart van buiten
Dr. A.M. (Anke) Smits, Moleculaire Celbiologie
De buitenkant van het hart, het epicard, bestaat uit een bijzondere laag cellen. Bij schade wordt deze laag geactiveerd en groeien epicardcellen de hartwand binnen om daar nieuw hartweefsel te vormen. De onderzoeker wil begrijpen hoe deze activatie bijdraagt aan herstel.

(23 juli 2013 / MD)

Zie ook