Universiteit Leiden wint Telders International Law Moot Court Competition

Deze prestigieuze internationale pleitwedstrijd, waar dit jaar 25 teams uit 22 landen aan deelnamen, werd van 25 tot 27 april 2013 in Den Haag gehouden

Leiden werd vertegenwoordigd door vier  Public International Law studenten: Amin Benaissa, Ross Galvin, Emmy Heijmans en Tríona Jacob. Het team werd gecoached door Andrea Varga en dr. Erik Koppe

In de casus –  'The Varsho River Dispute' – kwamen diverse deelgebieden van het internationaal publiekrecht aan de orde, waaronder fundamentele vragen ten aanzien van territoriale soevereiniteit, verdragsinterpretatie, het vaststellen van de grenzen, schaliegas exploitatie, de dreiging van grensoverschrijdende milieuvervuiling, de verplichtingen ten aanzien van milieu effect rapportages, rivierenrecht, biodiversiteit, duurzame ontwikkeling en de rechten van toekomstige generaties.

De finale

De finale werd zaterdag 27 april 2013 door de Universiteit Leiden bepleit als Eiser (Ross Galvin en Emmy Heijmans) en de Universiteit van Helsinki als Gedaagde, dit ten overstaan van een tribunaal bestaande uit H.E. Judge Keith (ICJ), H.E.  Judge Dugard (ICJ) en voormalig President van de Hoge Raad, mr. Davids.

Universiteit Leiden eindigde bovendien als eerste in het eindklassement met het hoogste puntentotaal voor Eiser en Gedaagde (de Max Huber Award) en won de prijs voor beste mondelinge argumentatie namens de Gedaagde (Triona Jacob en Amin Benaissa) en de prijs voor de beste pleiter (Ross Galvin).