Bliksembezoek Georgische minister

Op dinsdag 26 maart bracht de Georgische minister van Buitenlandse Zaken Maia Panjikidze een bliksembezoek aan de Universiteit Leiden. Na een hartelijke onvangst door Decaan Wim van den Doel gaf ze een lezing over het thema 'Euopean perspective - The Georgian case'.

Bezoek

Onder strenge begeleiding kwam de minister van Buitenlandse Zaken dinsdagochtend aan in het Gravensteen in Leiden waar zij naast een lezing tevens in debat ging over Georgië en de Europese Unie.

Maia Panjikidze arriveert in het Gravensteen

Lezing 'The Georgian Case'

Na een inleiding door Wim van den Doel, nam Panjikidze haar plaats om te vertellen over de 'Georgian Case'. Welke mogelijkheden zijn er voor verdere samenweking onder d enieuwe regering? Hoe ziet Georgië in deze context zijn relatie met Rusland en andere naburige landen?

De lezing vond plaats in het kader van het samenwerkingsverband tussen de Universiteit Leiden en Tbilisi State University (TSU). De samenwerking bestaat onder andere uit de in Leiden gevestigde en doo TSU gesponsorde Visiting Professorial Chair in Georgian Languages, Culture and Society.

Wim van den Doel ontvangt de Georgische minister van Buitenlandse Zaken

Nederland-Ruslandjaar 2013

In het jaar 2013 is het honderd jaar geleden dat men voor het eerst Slavistiek kon studeren in Nederland en wel in Leiden, onder Nicolaas van Wijk. De opleiding Slavistiek transformeerde door de jaren heen naar Ruslandkunde en staat nu bekend als Russische en Euraziatische Studies. Deze opleiding in Leiden is daarmee dus de oudste in Nederland. Op maandag 8 april 2013 brengt de president van de Russische Federatie, Vladimir Poetin, op uitnodiging van Koningin Beatrix een bezoek aan Nederland en daarmee wordt het Nederland-Ruslandjaar officieel geopend.

Maia Panjikidze en Wim van den Doel