Aandacht voor de bloed-hersenbarrière door en voor neurowetenschappers uit Nederland

Als onderdeel van Brain Awareness Week 2013, organiseert BBBNedwork op vrijdag 22 maart haar kick-off meeting in Leiden. Op dit symposium zullen verschillende (neuro)wetenschappers samenkomen om de centrale rol van de bloed-hersenbarrière in de behandeling van hersenaandoeningen te bespreken.

‘Via BBBNedwork brengen wij onderzoekers uit verschillende disciplines bijeen om kennisoverdracht binnen de neurowetenschappen te bevorderen’, aldus prof. dr. Elga de Vries. Dr. Liesbeth de Lange stemt daarmee in: ‘Het uiteindelijke doel van deze bijeenkomst is om ervoor te zorgen dat er verbeterde behandelingsmethoden en therapieën voor hersenaandoeningen worden ontwikkeld.’

De keynote lecture, getiteld “Snap, zip, crackle and pop: the blood-brain barrier, neuroscience and CNS drug delivery”, wordt verzorgd door professor Joan Abbott (King’s College London).

Over de bloed-hersenbarrière

Om hun werk goed te kunnen doen zijn onze hersenen afgeschermd van de rest van het lichaam. Dit is vergelijkbaar met onze Deltawerken, het verdedigingssysteem dat het achterliggende land tegen hoog water beschermt. De Deltawerken van de hersenen worden gevormd door de binnenkant van de bloedvaten. De bloedvaten van de hersenen zijn speciaal van structuur en de cellen van de bloedvatwand vormen een nauw hekwerk. Deze barrière noemen we de bloed-hersenbarrière. Het optimaal werken van de barrière is noodzakelijk in ons dagelijks bestaan. Verstoringen van de bloed-hersenbarrière spelen een grote rol bij neurologische ziektebeelden, waaronder multiple sclerose (MS), de ziekte van Alzheimer en epilepsie. Het is van groot belang om te begrijpen hoe de bloed-hersenbarrière wordt gevormd, hoe we de barrière kunnen versterken en hoe we geneesmiddelen over de barrière kunnen transporteren.

Over BBBNedwork Foundation

BBBNedwork Foundation is een Nederlandse stichting die in 2010 is opgericht voor de organisatie van de ‘9th International Conference on Cerebral Vascular Biology’. De stichting is een samenwerkingsverband tussen prof. dr. Elga de Vries van het VUmc, dr. Liesbeth de Lange van de universiteit Leiden, en dr. Pieter Gaillard en dr. Arie Reijerkerk, beiden van to-BBB technologies BV. BBBNedwork heeft zich als doel gesteld het belang van de bloed-hersenbarrière in de behandeling van hersenziektes te benadrukken en mensen uit verscheidene disciplines die deze visie delen samen te brengen.

Over de BBBNedwork kick-off meeting

Locatie: Biopartner Accelerator Auditorium, J.H. Oortweg 21, 2333 CH, Leiden
Datum: vrijdag 22 maart, 9.30 – 16.15; het programma kunt u vinden op www.bbbnedwork.nl