Universiteit Leiden wint de Regionale Finale van de European Law Moot Court Competition

Met grote trots kondigt het Europa Instituut hierbij aan dat de Universiteit Leiden de European Law Moot Court (ELMC) Regionale Finale in het Zweedse Lund heeft gewonnen!

Het winnende team van de Universiteit Leiden, “Lex Appeal”, bestaande uit Liesbeth Fierens, Jared Martin (die optraden als verzoekers), Caroline Franquet (verweerder) en Henri Nelen (vertegenwoordiger van de Commissie), allen studenten van het Leidse “European and International Business Law Advanced LLM” programma, hebben geweldig gepleit tijdens de verschillende fases van de competitie en hebben de rechters elke keer weer overtuigd met hun “lex appeal”.

Eerste keer

Het is de allereerste keer in de geschiedenis van de ELMC wedstrijd dat een team van de Universiteit Leiden zich heeft kunnen plaatsen voor de grote ELMC finale (in 1994, heeft een deelnemer uit het team zich gekwalificeerd voor de rol van Advocaat Generaal) die in april zal worden gehouden voor het echte Hof van Justitie van de EU in Luxemburg.

De ELMC Regionale Finale in Lund vond plaats tussen 14 en 16 februari 2013. 12 teams vanuit de hele wereld streden om één felbegeerde plaats in de grote ELMC Finale in drie pleitrondes. Na een spannende finale tegen de Amerikaanse Columbia University die gehouden werd in het prachtige Auditorium van het Universiteitsgebouw van de Universiteit van Lund, werd de Universiteit Leiden uitgeroepen tot winnaar van de Regionale Finale door een rechterspanel bestaande uit 9 Europeesrechtelijke experts.

De European Law Moot Court wedstrijd is de meeste prestigieuze pleitwedstrijd op het gebied van het EU recht. Dit jaar is een bijzonder jaar voor de ELMC wedstrijd, aangezien de wedstrijd dit jaar 25 jaar bestaat. De Universiteit Leiden feliciteert het “Lex Appeal” team van harte evenals hun coaches Clio Zois en  Moritz Jesse en wenst hen veel succes bij de volgende ronde van de wedstrijd.