Ontdekker van het jaar, beste Proefschrift en Onderwijsprijs 2012

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen op 8 januari jongstleden is bekend gemaakt dat Marthe Walvoort zich Ontdekker van het jaar 2012 mag noemen en Wouter Halfwerk het beste proefschrift van 2012 heeft geschreven. Ana Achúcarro is uitgeroepen tot de beste docent van 2012.

Marthe Walvoort

Ontdekker van het jaar 2012: Marthe Walvoort

Marthe Walvoort ontwikkelde een methode om zeer gecompliceerde suikerketens geautomatiseerd te maken – zelfs suikers die je op de traditionele manier niet kunt maken.

“Chemici willen graag meer controle hebben over suikersynthese in het lab, want suikers spelen een belangrijke rol in de natuur. Als je hun functie goed wilt bestuderen om uiteindelijk met die kennis iets nuttigs te doen, dan zul je die suikers in het lab moeten maken. En als je de suikerketens van ziekteverwekkers kunt namaken, kun je daarmee bijvoorbeeld iemands auto-imuunsysteem aanzetten tot het maken van antistoffen. Dan heb je een basis voor een vaccin.”

Marthe Walvoort (1983) haalde in 2007 haar MSc-diploma scheikunde aan de Universiteit Leiden. Na een extra onderzoeksperiode in Oxford keerde ze terug naar Leiden voor promotieonderzoek naar automatische synthese van suikers. Ze promoveerde in oktober 2012 cum laude. Sindsdien werkt ze als postdoc aan MiT in Boston (VS). Een fantastische plek om te wonen, vindt ze: “hier werkt de crème de la crème van de wetenschap. Als je naar een lezing gaat, dan zit je naast alle hotemetoten van je vakgebied.”

Marthe behaalde ruim 20% van de stemmen van de publieksprijs. Zij liet daarmee de nummer twee en drie, die beiden 16% van de stemmen haalden, achter zich. Dit jaar hebben 572 medewerkers en studenten hun stem uitgebracht op hun favoriete ontdekker van het jaar; een nieuw record.

Voor de prijs waren genomineerd: Matteo Brogi (Sterrewacht Leiden), Sense Jan van der Molen (Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde), Markus Heydenreich (Mathematisch Instituut), Arno Knobbe (Leiden Institute of Advanced Computer Science), Elke Krekels (Leiden Academic Center for Drug Research), Ewa Snaar – Jagalska (Instituut Biologie Leiden), Stefano Cucurachi (Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden) en Vincent Merckx (Nationaal Herbarium Nederland).

C.J. Kokprijs voor het Proefschrift van het jaar 2012: ‘Tango to traffic’ van Wouter Halfwerk

De jury oordeelde dat het proefschrift van Wouter Halfwerk ‘Tango to traffic, a field study into consequences of noisy urban conditions for acoustic courtship interactions in birds’ getuigt van een hoge mate van inventiviteit om het effect van lawaai op vogelzang in de natuur te meten. Zijn werk is fundamenteel van aard, maar verhoogt ook ons begrip van de impact van door mensen veroorzaakt lawaai op gedrag, verspreiding en reproductiesucces van dieren in stedelijke gebieden. Alle hoofdstukken van zijn proefschrift zijn in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften gepubliceerd.

Dr. Wouter Halfwerk volgde zijn bacheloropleiding in de biologie aan de Universiteit van Nijmegen. Vervolgens deed hij zijn masteropleiding aan de Universiteit van Utrecht waar hij in 2006 afstudeerde. Na een onderzoeksproject in Ecuador, begon hij zijn promotieonderzoek in 2007 in Leiden onder begeleiding van Hans Slabbekoorn als co-promotor en Carel ten Cate als promotor. Professor Carel ten Cate nam de prijs namens Wouter in ontvangst, omdat Wouter momenteel in Panama is voor zijn onderzoek.

De commissie voor de C.J. Kokprijs bestond dit jaar uit de hoogleraren Ad IJzerman, Bert Peletier, Johan Memelink, Gerard Nienhuis en Marcellus Ubbink. De commissie heeft unaniem voorgesteld de prijs voor het proefschrift van het jaar 2012 toe te kennen aan Wouter Halfwerk.

Voor de prijs waren genomineerd: René Kleijn (Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden), Lisa Frederiksson (Leiden Academic Center for Drug Research), Matteo Duca (Leiden Institute for Chemistry), Marten Wortel (Mathematisch Instituut), Laura Bertens (Leiden Institute of Advanced Computer Science), Paul van Ruijgrok (Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde), Prihatini Ambaretnani (Nationaal Herbarium Nederland).

Docent van het jaar 2012: Ana Achúcarro

Ana Achúcarro, docente Natuurkunde, is uitgeroepen tot de docent van het jaar 2012. De andere genomineerden; Onno van Gaans (wiskunde) en Tom de Jong (biologie) zijn respectievelijk tweede en derde geworden.

Onderzoek en onderwijs zijn in onze faculteit nauw verweven. Monodisciplinair opleiden en multidisciplinair samenwerken geeft onze studenten competenties mee die zij nodig hebben om de wetenschappers van morgen te kunnen worden. Excellent onderwijs is daarbij van onschatbare waarde. Onderzoek kunnen vertalen naar een onderwijsprogramma en jonge mensen enthousiasmeren voor de wetenschap is van groot belang. De faculteit reikt daarom naast de C.J. Kok prijzen ook jaarlijks de onderwijsprijs uit, een initiatief vanuit de studenten.

De jury, bestaande uit de voorzitters van de studieverenigingen en de assessor van het faculteitsbestuur, toetste elke docent dit keer op de drie criteria: kwalitatief, innovatief en interdisciplinair onderwijs.

Voor de prijs waren voorgedragen: Peter Lindenburg (BFW), Jeroen Codée (MSc Chemistry), Esther van der Voet (MSc Industrial Ecology), Rudy van Vliet (Informatica), Maarten de Smit (BSc LST), Alexander Gultyaev (MSc LST), Edgar Blokhuis (BSc MST) en Frans van Lunteren (Sterrenkunde).