Chemie in Leiden ontvangt ondersteuning van NWO voor 3 onderzoeksscholen

Het Leids Instituut voor Chemisch onderzoek is als instituut betrokken in verschillende nationale onderzoeksscholen. NWO heeft het belang van deze initiatieven nog eens benadrukt door financiële ondersteuning te bieden voor het opleiden van een aantal jonge onderzoekers binnen deze scholen.

Zo ontvangt de momenteel in oprichting zijnde ‘Netherlands Research School of Chemical Biology’ (NRSCB) een bijdrage van € 800.000,- euro. Deze samenwerking tussen verschillende onderzoeksgroepen van de Universiteit Leiden, de Radbout Universiteit, de Rijksuniversiteit Groningen en de Technische Universiteit Eindhoven maakt betere integratie van onderzoek en onderwijs in de chemische biologie mogelijk.

Ook ontvangen een tweetal reeds bestaande scholen een bijdrage. Het in 1991 opgerichte ‘Nederlands Instituut voor Onderzoek in de Katalyse’, een samenwerkingsverband tussen onderzoeksgroepen van acht verschillende Nederlandse universiteiten die onderzoek doen naar katalytische processen. Daarnaast ook de in 1994 opgerichte school voor moleculaire chemie (Holland Research School of Molecular Chemistry – HRSMC) een samenwerkingsverband van de Universiteit Leiden, de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam.