2012 Twee Vidi's voor Leidse Geesteswetenschappers

De Universiteit Leiden heeft zeven van de 94 Vidi-subsidies gekregen. Twee daarvan waren voor de Leidse Geesteswetenschappers Dr. Cátia Antunes en Dr. Rina Knoeff. Ze krijgen ieder een bedrag van maximaal 800.000 euro om een eigen onderzoekslijn te ontwikkelen en een eigen onderzoeksgroep op te bouwen.

Dr. C.A.P. (Cátia) Antunes, Instituut voor Geschiedenis
Hoe reageerden vrije ondernemers op de overzeese monopolieposities die de VOC en de WIC innamen? Ze vochten! Ze werkten samen! Ze dienden! En creëerden zo een grenzeloos, cross-cultureel en stateloos imperium, los van kleur, religie of nationaliteit - een vroegmoderne ‘melting pot’. Haar onderzoek 'Dutch Empire'? What Dutch Empire? brengt de rol van privaat zelfstandig ondernemerschap buiten de institutionele kaders in de Republiek in kaart, tijdens de opbouw van een Nederlands overzees rijk.

Dr. H.G. (Rina) Knoeff, Instituut voor Culturele Disciplines (ICD)
In de Verlichting geloofden dokters dat verborgen levenskrachten het lichaam in beweging zetten. Zij deden chemische experimenten om te begrijpen hoe dit precies werkte. Het onderzoek Verlichte dokters, verborgen krachten van Knoeff reconstrueert deze chemische experimenten en analyseert het 'Verlichtingslichaam' op het snijvlak van geneeskunde en cultuur.

NWO selecteert de Vidi-laureaten op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatief karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impacht van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

Kijk voor meer informatie over de overige vijf Leidse winnaars van de Vidi-subsidies op de website van de Universiteit Leiden.