2012 Herman Paul nieuw lid De Jonge Akademie

Herman Paul is samen met negen andere jonge onderzoekers toegelaten tot De Jonge Akademie, een KNAW-platform van jonge topwetenschappers met activiteiten op het gebied van interdisciplinariteit, wetenschapsbeleid en wetenschap en samenleving.

Het lidmaatschap geldt voor vijf jaar en de officiële installatie van de nieuwe leden vindt plaats op 19 maart 2013 in het Trippenhuis van de KNAW.

Waarom De Jonge Akademie voor Herman Paul heeft gekozen, staat op de website van de KNAW als volgt omschreven:

"Over welke eigenschappen moet een goede wetenschapper beschikken? Het onderzoek van historicus Herman Paul (1978) naar de persona van de wetenschapper maakt veel reacties los. Hij zoekt voor dit project nadrukkelijk de internationale samenwerking en legt de media uit waarom dit project (ook) relevant is voor wie wetenschapsfraude wil bestrijden. De vraag wat (historische) wetenschap is en hoe je wetenschap het best kunt beoefenen, staat centraal in zijn onderzoek. In twee interviewbundels met wetenschappers - een genre dat hij graag wil uitbouwen - heeft hij collega’s uit andere vakgebieden uitvoerig bevraagd over hun denken en doen."