Moleculaire Biotechnologie naar het Sylvius

De onderzoeksgroep Moleculaire Biotechnologie (MBT) is in de week van 10 december verhuisd naar de vierde verdieping van het Sylvius Laboratorium. De verhuizing van de groep van Professor Gilles van Wezel zorgt ervoor dat alle Microbiologie en Microbiële Biotechnologie onderzoeksgroepen van de Universiteit Leiden verenigd worden op een unilocatie. Dit zal de samenwerking en faciliteiten binnen de microbiologie verder versterken.

Verhuizing MBT naar SylviusCluster ‘Microbial Biotechnology and Health’

Samen met de Moleculaire Microbiologie groep onder leiding van Dr. Arthur Ram vormt Moleculaire Biotechnologie het cluster ‘Microbial Biotechnology and Health’ binnen het Instituut Biologie Leiden. Hiermee brengen zij het onderzoek naar schimmels en schimmelachtige bacteriën bijeen. De stafleden zijn Dennis Claessen, Daniel Rozen en Erik Vijgenboom en buitengewoon hoogleraar Peter Punt. Clusterdirecteur Gilles van Wezel is enthousiast: “Dit is de eerste stap in de richting van een sterk centrum voor microbiële biotechnologie in Leiden. Daarnaast gaan we zo snel mogelijk kijken naar een intensievere interactie met het Leiden Bio Science Park en Hogeschool Leiden.”

Streptomyces

Het onderzoek van de MBT groep richt zich op het ontrafelen van de globale regulatieprocessen die de groei, ontwikkeling en productvorming in industriële micro-organismen en met name actinomyceten aansturen. Deze filamenteuze bacteriën produceren het merendeel van de ons bekende antibiotica en daarnaast vele andere klinisch belangrijke geneesmiddelen en industriële enzymen. Naast de wetenschappelijke impact wordt de kennis geëxploiteerd ten behoeve van nieuwe producten en technologieën, onder meer voor de bestrijding van infectieziekten.

Nieuwe adresgegevens

Verhuizing MBT

Het bezoekadres voor Moleculaire Biotechnologie is:
Sylvius laboratorium, vierde verdieping
Sylviusweg 72