Astronoom George Miley ere-fellow van Royal Astronomical Society

George Miley, emeritus hoogleraar Sterrenkunde van de Universiteit Leiden, is tot Honorary Fellow verkozen door de leden van de Britse Royal Astronomical Society.

De Britse Royal Astronomical Society kan op elk moment iemand op het gebied van de astronomie of de geofysica benoemen tot Honorary Fellow of the Society. Dat kan om allerlei redenen zijn: vanwege onderscheidend leiderschap op het vakgebied, zijn of haar rol in een nationale of internationale organisatie, belangrijk werk als redacteur van wetenschappelijke publicaties, verdiensten in het onderwijs, als beschrijver van de geschiedenis van het vakgebied of voor het uitdragen van de kennis over astronomie of geofysica. En natuurlijk ook vanwege een combinatie van deze verdiensten.

Miley stond mede aan de wieg van het LOFAR-project, de grootste radiotelescoop ter wereld waarvan het hart in Dwingelo ligt. Ook is hij mede-initiatiefnemer van UNAWE, een project dat tot doel heeft kinderen overal ter wereld, vooral in achterstandssituaties, in contact te brengen met de sterrenkunde.