In Ovo wint aanmoedigingsprijs Herman Wijffels Innovatieprijs

Het jonge Leidse biotechbedrijf In Ovo heeft een aanmoedigingsprijs gekregen voor een techniek om het geslacht van kuikens al in het ei te bepalen. Dat voorkomt dat miljoenen haantjes worden gedood als ze uitkomen en broederijen besparen er veel energie mee. In Ovo is opgericht door biologiestudent Wouter Bruins en Wil Stutterheim, die pas is afgestudeerd in de Biomedische Wetenschappen.

Het initiatief van Bruins en Stutterheim voorziet in een behoefte. In de leghennensector worden jaarlijks alleen al in Nederland 45 miljoen haantjes gedood op de dag dat ze uit het ei komen. Ze leggen geen eieren en zijn dus nutteloos voor de eierproductie. Direct na uitkomen worden de kuikens handmatig gesorteerd op geslacht en dat zorgt voor veel stress. Met de test van In Ovo is het in de toekomst mogelijk om het geslacht van een kuiken al in het ei te bepalen. Dit verhoogt de diervriendelijkheid van broederijen aanzienlijk, aangezien er geen kuikens meer gesorteerd en gedood hoeven te worden.

Minder energie en CO2-uitstoot

Naast diervrienlijker is de nieuwe methode ook beter voor het milieu. De geslachtsbepaling vindt halverwege het broedproces plaats. Door op dit moment de mannelijke eieren te verwijderen, hoeven er minder eieren uitgebroed te worden. Een broederij kan daardoor besparen op het energieverbruik en de CO2-uitstoot verminderen. Hierdoor is de oplossing ook financieel aantrekkelijk voor de broederij.

Missie

Met het project slaan de oprichters van In Ovo een brug tussen diervriendelijkheid en efficiëntieverbeteringen in de pluimveeindustrie. Dit willen ze bereiken door slim gebruik te maken van biotechnologische ontwikkelingen. Hun missie is om in 2016 het doden van 100 miljoen haantjes te hebben voorkomen.

Steun in de rug

Met de aanmoedigingsprijs voor jong talent geeft de Rabobank de jonge ondernemers een flinke steun in de rug bij het ontwikkelen van hun oplossing. Niet alleen komt het prijzengeld van 10.000 euro zeer van pas bij het realiseren van de geslachtstest, de aandacht die het winnen van de prijs oplevert en het netwerk van de Rabobank helpen bij het verkrijgen van financiering voor het project. De aanmoedigingsprijs is daarnaast erkenning voor het werk dat de afgelopen twee jaar is gedaan. De vakjury, onder leiding van Piet Moerland (bestuursvoorzitter Rabobank Nederland), prees In Ovo vanwege het duurzame karakter van de oplossing en het aanpakken van dierenleed.

Zie ook