Lof voor onderwijsvernieuwing dankzij nieuw bètaschoolvak

Vooraanstaande wetenschappers, docenten uit voortgezet en hoger onderwijs en leerlingen zijn vol lof over het nieuwe schoolvak natuur, leven en technologie (NLT). NLT is een schoolvak dat pas vijf jaar bestaat en speciaal is ontwikkeld voor havo- en vwo-leerlingen met veel interesse in bèta. Het vaksteunpunt NLT van de Universiteit Leiden is één van de steunpunten die het nieuwe vak faciliteren met practicaopstellingen, begeleiding en gastlessen.

Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van NLT is een boek uitgegeven. In negen portretten vertellen wetenschappers, docenten en leerlingen hoe het nieuwe vak heeft geleid tot bijzondere vernieuwingen in het bètaonderwijs. Zo zijn er diverse samenwerkingsverbanden ontstaan, waarbinnen docenten uit voortgezet en hoger onderwijs samen met experts van kennisinstituten en bedrijven lesmateriaal ontwikkelen.

Download het boek

Grote veranderingen in bètaonderwijs

Er zijn inmiddels zeventig uiteenlopende modules gerealiseerd over actuele ontwikkelingen in de natuurwetenschappen en technologie, zoals forensisch onderzoek, ruimtevaart, medicijnen, nanotechnologie en duurzame energieopwekking.
Alle onderwerpen zijn interdisciplinair. Dat heeft op NLT-scholen geleid tot grote veranderingen in het bètaonderwijs: vakdocenten natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde en aardrijkskunde zijn op school gezamenlijk verantwoordelijk voor het vak. In de praktijk komt het er vaak op neer dat meerdere docenten samen een module geven. Docenten en leerlingen ervaren dat als verrassend, inspirerend en leerzaam.

Ondersteuning door universiteiten en hogescholen

Een andere bijzondere onderwijsvernieuwing is de ondersteuning vanuit universiteiten en hogescholen. Overal in het land zijn er regionale steunpunten opgericht waar scholen terechtkunnen met vragen over NLT-modules. Vrijwel alle universiteiten en veel hogescholen bieden scholen faciliteiten, zoals practica-opstellingen en gastlessen.

Vaksteunpunt NLT Universiteit Leiden

Het vaksteunpunt NLT van de Universiteit Leiden biedt practica aan, die aansluiten bij bestaande modules en konden worden uitgevoerd in het Junior Science Lab van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. De practica gaan o.a. over exo-planeten en hologrammen. Sinds kort bieden zij ook de gloednieuwe module Eiwitkristallografie, die wordt ondersteund door de groep van prof.dr. Jan Pieter Abrahams.
Het vaksteunpunt NLT van de Universiteit Leiden bereikt u via vspNLT@science.leidenuniv.nl. Dr. Henk Buisman en dr. Ludo Juurlink staan u graag te woord.

Steeds meer scholen bieden NLT

Het aantal scholen dat het nieuwe bètavak aanbiedt, neemt nog steeds toe. In 2007 beginnen 170 scholen met het vak, circa een derde van alle havo/vwo-scholen. Inmiddels kunnen bovenbouwleerlingen op ruim 45% van de scholen kiezen voor NLT. Er worden nog steeds nieuwe modules ontwikkeld volgens kwaliteitscriteria en de bestaande modules worden met regelmaat geactualiseerd.