Gedragsbioloog Frans de Waal houdt Vrijheidslezing

Gedragsbioloog Frans de Waal houdt op 4 juni de jaarlijkse Vrijheidslezing in de Leidse Pieterskerk. De Waal doet al tientallen jaren onderzoek naar het gedrag van mensapen.

Moreel gedrag bij dieren

De titel van de lezing luidt Van Aap tot Engel: Bosch, Bonobo’s en Moraliteit zonder God. De Waal betoogt hierin dat moreel gedrag ouder is dan de mens. Dat is nog steeds geen geaccepteerde gedachte. “Als we maar goed ons best doen kunnen we mogelijk boven onze natuur uitstijgen en morele wezens worden, maar de biologie heeft het ons niet gemakkelijk gemaakt”, aldus De Waal.

Aangeboren moraliteit

Onder meer op grond van eigen onderzoek bij mensapen en olifanten toont hij aan dat inlevingsvermogen en gevoel voor rechtvaardigheid niet alleen menselijk zijn. Dat betekent dat de menselijke moraliteit misschien meer aangeboren en natuurlijker is dan we dachten. Dat God niet nodig is voor moraliteit illustreert De Waal met de schilderijen van de 15e-eeuwse schilder Jeroen Bosch.

Great Mind of Science

Frans de Waal heeft over zijn onderzoek baanbrekende boeken geschreven. In 1982 verscheen Chimpanzee Politics, in 2009 The Age of Empathy. Het blad Time schaarde hem in 2007 bij de honderd invloedrijkste mensen van tegenwoordig en Discover noemde hem een van de 47 Great Minds of Science.

Wilt u de lezing bijwonen? Ga naar de website van de Vrijheidslezing

Over de Vrijheidslezing

De jaarlijkse Vrijheidslezing is een gezamenlijk project van Gemeente Leiden, Universiteit Leiden en Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Hiermee willen de drie partners benadrukken dat de universiteitsstad Leiden van oudsher een sterke verbondenheid heeft met het idee van vrijheid.Het LUMC organiseert de lezing dit jaar in het kader van zijn derde lustrum.