George Miley benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw

Emeritus hoogleraar sterrenkunde George Miley is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij kreeg de onderscheiding op 26 maart 2012 voor zijn wetenschappelijke prestaties en ook voor zijn initiatief om kinderen overal ter wereld in contact te brengen met de sterrenkunde.

Directeur
Zeven jaar, tot 2003, was Miley directeur van de Leidse Sterrewacht. Hij wist de beste jonge onderzoekers naar Leiden te halen en stuwde de Leidse sterrenkunde tot grote hoogte. Hij was ook een van de eerste KNAW-hoogleraren.

Flexibiliteit
Miley is een van de meest productieve en meest geciteerde astronomen ter wereld. Begin jaren tachtig deed hij baanbrekende ontdekkingen met optische telescopen en infraroodsatellieten. De grote kracht van zijn werk lag in zijn flexibiliteit om waarnemingen van allerlei telescopen in de meest uiteenlopende golflengtegebieden met elkaar te combineren. Zonder hem had het Leidse astronomisch onderzoek niet het huidige topniveau.

Allemaal onder dezelfde hemel

Sinds 2003 is Miley nauw betrokken bij het hoog-idealistische project Universe Awareness (UNAWE) dat jonge kinderen overal ter wereld, vooral in achterstandsituaties, in contact wil brengen met de sterrenkunde. Het beoogt kinderen verder te laten kijken dan hun eigen omgeving en hen zich er bewust van te laten worden dat alle mensen op aarde onder dezelfde sterrenhemel leven. Met als ultiem doel dat dit de kinderen tot verdraagzame volwassenen zal doen opgroeien. Inmiddels zijn 500 sterrenkundigen in 40 landen betrokken bij het initiatief.

Aan de wieg van LOFAR

De grenzeloos enthousiaste Miley stond aan de wieg van het LOFAR-project, een revolutionair nieuw observatorium voor de allerlaagste radiofrequenties. Vanuit het observatorium kijken sterrenkundigen naar de allervroegste geschiedenis van het heelal. Het hart van LOFAR ligt in Nederland, maar overal in Europa staan hulpstations.

Verbindingen leggen

Door de directe interventie van Miley, kwam vruchtbare samenwerking tussen de John Hopkins University en het European Space Agency (ESA) tot stand, wat bijdroeg aan vruchtbaarder relaties tussen de Amerikaanse space-labs, zoals dat van NASA en de ESA. Ook was een belangrijke speler bij het totstandkomen van de toponderzoeksschool voor Astronomie, NOVA.

Europese tak UNAWE

In 2011 kende de EU bijna 2 miljoen euro toe voor de uitbouw van EU-UNAWE Het is dan ook niet verwonderlijk dat Miley geridderd werd tijdens de openingsbijeenkomst van de EU-UNAWE workshop van het Lorentz Center op 26 maart in de Oude Sterrewacht in Leiden.

De Ier Miley kwam in 1988 naar Leiden om er te worden aangesteld als hoogleraar. Hij was toen terug van weggeweest, want al veel eerder in zijn carrière werkte hij bij de Leidse Sterrewacht: van 1970 tot 1977. Miley studeerde in Dublin en vertrok vervolgens naar Manchester, Engeland, om vandaaruit de oversteek naar de VS te maken waar hij verbonden was aan het space-lab van de John Hopkins University in Baltimore.