Ontdekker van het jaar, beste Proefschrift en Onderwijsprijs 2011

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen op 9 januari 2011 is bekend gemaakt wie zich Ontdekker van het jaar 2011 mag noemen. Daarnaast werden ook de prijzen voor het beste proefschrift van 2011 en de beste docent van 2011 uitgereikt.

Anton Akhmerov

De grote man bij het verdelen van de prijzen dit jaar was Anton Akhmerov van het Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde. Allereerst werd zijn proefschrift ‘Dirac and Majorana edge states in graphene and topological superconductors’, door de jury verkozen tot beste proefschrift van 2011.

Maar dat was nog niet alles voor de jonge theoretisch natuurkundige: Akhmerov werd namelijk ook nog gekozen tot ontdekker van het jaar 2011! Een unieke prestatie, gefeliciteerd! Afgelopen weken konden werknemers en studenten van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen hun stem uitbrengen op een van de genomineerden van de negen betrokken instituten. Akhmerov behaalde met een nipte voorsprong op bioloog Erik Danen de titel binnen.

De in Rusland geboren Akhmerov promoveerde in mei op een onderzoek naar functionele toepassingen van grafeen, een eenlaags koolstofmateriaal dat de afgelopen jaren volop in de belangstelling staat. Daarnaast werkte hij ook nog aan quantumcomputers, omdat hij tijd over had in zijn onderzoek. Dat zijn werk ook het grote publiek heeft bereikt is ondertussen wel duidelijk: een afbeelding uit zijn proefschrift is gebruikt in een aflevering van de populaire Amerikaanse komedieserie The Big Bang Theory.

Meer over het promotie onderzoek van Anton Akhmerov

Maurijn van der Zee

De winnaar van de facultaire onderwijsprijs van dit jaar is Dr. Maurijn van der Zee van de opleiding Biologie. De opleidingscommissie Biologie nomineerde Dr. Van der Zee omdat hij tijdens zijn colleges de studenten weet te betrekken door zijn colleges op een interessante manier te koppelen aan onderzoek. Het plezier wat hij beleeft in zijn onderzoek straalt hij uit. Daarmee weet hij vele studenten enthousiast te maken voor de Biologie. Verder roemt de OC hem omdat hij in zeer korte tijd van onschatbare waarde is geworden voor de opleiding. Sinds 2008 is zijn grote inzet en harde werken ten behoeve van een betere opleiding niet onopgemerkt gebleven en de studenten waarderen dit zeer.