Laura Heitman genomineerd voor LSr Onderwijsprijs

Uit de meer dan dertig voordrachten koos de De Leidse Studentenraad (LSr) vijf genomineerden die kans maken op de LSr Onderwijsprijs. Tijdens de dies natalis op 8 februari maakt de LSr de uitslag bekend. Wie was in 2011 de beste docent?

Sinds 2000 reikt de Leidse Studentenraad jaarlijks tijdens de diesviering van de Universiteit Leiden de LSr-Onderwijsprijs uit aan de beste docent. Vijf docenten maken kans de Onderwijsprijs te winnen. Wie gaat met de eer strijken?

De genomineerden zijn:

• Dr. Laura Heitman
Bio-Farmaceutische Wetenschappen
Laura Heitman onderwijst studenten onder andere in de farmacochemie. In de colleges probeert ze de praktijk van het onderzoek te koppelen aan het onderwijs en ze doceert op heldere en overzichtelijke wijze. Studievereniging L.P.S.V. „Aesculapius” stelt dat ze studenten op prettige wijze begeleidt, mede doordat ze de studenten stimuleert tot eigen onderzoek en initiatief.

• Drs. Isabelle van de Calseyde
Franse Taal en Cultuur
Isabelle van de Calseyde geeft onder meer les in de vakken economisch en juridisch Frans. De studievereniging F.D.L. Gibalaux heeft haar voorgedragen omdat ze alle studenten bij haar colleges betrekt, ruimte voor zelfstandigheid geeft en studenten stimuleert en inspireert. Door de verschillende onderwijsmethoden, waaronder excursies naar Frankrijk, bereidt ze de studenten goed voor op de praktijk.

• Dr. Isabel Hoving
Film- en Literatuurwetenschap
In haar colleges betrekt Isabel Hoving verschillende onderwijsmethoden en disciplines. Op deze manier maakt ze volgens de studievereniging Maktub complexe theorieën overzichtelijk voor studenten. Ze motiveert en enthousiasmeert studenten en haar colleges zijn levendig en interactief. Op deze manier worden alle studenten bij de colleges betrokken.

• Dr. Tessa Minter
Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie
Tessa Minter verzorgt verschillende colleges voor eerste- en tweedejaars studenten. In haar colleges maakt ze gebruik van haar eigen onderzoek en levendige voorbeelden uit de actualiteit. Studievereniging Itiwana beschrijft haar colleges als helder en toegankelijk. Ze is erg betrokken bij de studenten en zet studenten aan tot kritisch nadenken.

• Jan Pronk MSc
Bestuurskunde
Jan Pronk geeft verschillende colleges over economie en management en heeft daarnaast een nieuwe bachelortrack samengesteld. Volgens de studievereniging B.I.L. maakt hij de studenten duidelijk waarom de stof relevant is en hij vertelt op heldere wijze. Zijn lesstijl is streng maar rechtvaardig en hij verwacht van zijn studenten dat ze actief meedoen en meedenken.

Onderwijsprijs

De LSr reikt de Onderwijsprijs uit aan één docent als erkenning voor goed en inspirerend onderwijs. Studenten bepalen welke docent in aanmerking komt voor de prijs en de Leidse studieverenigingen dragen namens hun studenten de beste docent van hun opleiding voor. Inspirerend, stimulerend en betrokken zijn enkele van de dit jaar genoemde kwalificaties voor de gekandideerde docenten.
De prijs bestaat uit geldbedrag van € 5000. Dat dient aan het onderwijs te worden besteed. Daarnaast ontvangt de winnende docent een oorkonde.