Financiering toponderzoekschool astronomie wordt verlengd

Het kabinet heeft in de plannen voor het hoger onderwijs de financiering van de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA) verlengd.

Toponderzoek

De toponderzoekscholen NOVA en het Zernike Institute for Advanced Materials kregen vorig jaar na een evaluatie het predicaat ‘exemplary’ omdat ze hebben bewezen tot de absolute wereldtop te behoren. Met de verlenging van de financiering wordt dit nu ook door het kabinet erkend.

Deelnemende universiteiten

NOVA coördineert de sterrenkundige instituten van de deelnemende universiteiten van Amsterdam, Groningen, Leiden, Nijmegen en Utrecht. Het geld wordt gebruikt voor een coherent onderzoeksprogramma naar de levenscyclus van sterren, planeten en sterrenstelsels, met daaraan gekoppeld het realiseren van hightech-instrumenten voor internationale sterrenwachten zoals de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) in Chili.

De directie van NOVA en de directeuren van de deelnemende universitaire sterrenkunde-instituten tonen zich zeer verheugd over het voornemen van het kabinet. “We zien de verlenging als extra stimulans om spannend fundamenteel onderzoek naar de evolutie van het heelal te blijven doen. Tegelijkertijd kunnen we op deze manier via hoogwaardige instrumentatie blijven bijdragen aan de topsectoren die het kabinet heeft geformuleerd”, zegt NOVA’s wetenschappelijk directeur Ewine van Dishoeck.

Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA)