Vier Rubicons naar Leiden

De tweede toekenningsronde van de Rubiconsubsidies heeft vier gehonoreerde onderzoeksprojecten opgeleverd voor de Universiteit Leiden. Drie jonge Leidse wetenschappers mogen onderzoek doen aan prestigieuze onderzoeksinstellingen in het buitenland en één onderzoeker komt naar Leiden toe.

De Leidse Rubiconprojecten

Dr. Irene Bueno (v) 09-07-1978, Universiteit van Florence. Bueno gaat 20 maanden onderzoek doen bij het Instituut voor Godsdienstwetenschappen van de Faculteit der Geesteswetenschappen.
Pausdom in Avignon en Armenië
In de Middeleeuwen was de Pauselijke Curie een belangrijk cultureel centrum. Armenië speelde tijdens het Pausdom in Avignon een leidende rol in oost-westrelaties. Hoe heeft het intellectuele debat in Avignon de relaties tussen Armenië en de kerk beïnvloed ?

Dr. Stanley Lai (m) 20-07-1982, Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Lai verblijft 24 maanden aan de University of Warwick voor onderzoek.
Het bestuderen van individuele nanodeeltjes
Hoewel aggregaties van nanodeeltjes in vele toepassingen te vinden zijn, is het onduidelijk hoe individuele nanodeeltjes zich gedragen binnen een aggregatie. In dit project zullen de onderzoekers methoden ontwikkelen om enkele nanodeeltjes te prepareren en de activiteit ervan te bestuderen.

Drs. Jan-Willem van de Meent (m) 01-10-1980, Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Van de Meent gaat 18 maanden naar Columbia University.
Spieken naar moleculen
Met moderne microscopie kunnen enkele eiwitten en moleculen worden geobserveerd en gemanipuleerd. Deze metingen produceren een ruizig signaal waaruit indirect mechanische eigenschappen van cellulaire componenten kunnen worden afgeleid. Van de Meent ontwikkelt de statistische software die dit mogelijk maakt.

Drs. Stefan Willems (m) 08-03-1979, LUMC. Willems gaat 24 maanden voor onderzoek naar de Harvard Medical School.
Mass spectrometry based pathway analysis of KRAS mutated colon cancer cells
Gezonde cellen overleven en groeien dankzij een vernuftig raderwerk van (regel)eiwitten. Bij darmkankercellen is dit netwerk ernstig verstoord. De onderzoekers gaan dit complexe netwerk van eiwitten nauwkeurig in kaart brengen. Ook wordt de regulatie van deze eiwitten bestudeerd.

Over Rubicon

Doel van het Rubicon-programma is talentvolle onderzoekers bij Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten van KNAW en NWO na voltooiing van hun promotie voor de wetenschap te behouden. Rubicon biedt recent gepromoveerde wetenschappers de mogelijkheid ervaring op te doen aan een buitenlands topinstituut (maximaal twee jaar) of aan een excellent Nederlands onderzoeksinstituut (één jaar).

De Rubiconsubsidie is vernoemd naar de rivier de Rubicon. Julius Caesar stak deze rivier over voordat hij aan zijn zegereeks begon die leidde tot de uitspraak 'veni, vidi, vici'. De Rubiconsubsidie gaat vooraf aan de Veni-subsidie.