Wisebits wint Gouden Reiger

Het project Wisebits van Bas Haring, de Universiteit Leiden en de RVU (nu NTR) heeft een Gouden Reiger gewonnen in de categorie Multimedia.

Van links naar rechts: de Gouden Reiger, Ruben Picavet (NTR) en Marieke Brugman (Universiteit Leiden)

Presentatie voor de jury

Op 14 december verzorgden Ruben Picavet van de NTR en Marieke Brugman van de Universiteit Leiden een presentatie voor de jury tijdens het Festival Keying into the Brain. Picavet en Brugman benadrukten de bijzondere samenwerking tussen de partijen en het grote bereik van de Wisebits. Dat zijn ultrakorte video’s die de kijker aan het denken zetten. Op de Wisebits-website staan er al enkele honderden, met bijbehorende opdrachten. De reacties uit het onderwijsveld zijn zeer positief. Wisebits wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het Actieprogramma Maatschappelijke sectoren & ICT.

Er kan er maar één winnen

Wisebits was samen met twee andere multimediaprojecten voor een Gouden Reiger genomineerd: Collapsus van de VPRO en Submarine en QiGame van het Tropenmuseum. De jury prees alle drie de projecten en gunde hen alle de prijs. Er kon er echter maar één winnen en zo ging de prijs naar Wisebits. Geprezen werden de multimedialiteit van het project, het grote bereik via diverse kanalen en de aansluiting bij de doelgroep.

reiger
De Gouden Reiger ten voeten uit. Het beeldje is gemaakt door beeldend kunstenares Jacqueline van der Laan.

En de Gouden Reiger gaat naar…

De Gouden Reigers worden sinds de jaren ’80 – aanvankelijk als SAM Awards - uitgereikt aan uitmuntende projecten op het gebied van doelgroepcommunicatie met audiovisuele en interactieve media. Een 15-koppige vakjury uit de communicatiewereld beoordeelt alle inzendingen. Er worden Reigers uitgereikt in diverse categorieën, variërend van mobiele media tot ruimtelijke media en documentaire.

Alle voor de Gouden Reigers ingezonden projecten zijn gemaakt met een communicatie- of informatiedoel, bijvoorbeeld voorlichting, educatie of het overbrengen van een imago. Ze zijn gemaakt in opdracht van bedrijfsleven, overheid en instellingen en worden vertoond via een beeldscherm, of maken deel uit van een project waarvan beeldschermen (fysiek of virtueel) een belangrijk onderdeel uitmaken.