Kirsten Leiss wint Jan Ritzema Bosprijs

Op 16 juni heeft Kirsten Leiss van de Universiteit Leiden de tweede Jan Ritzema Bosprijs gewonnen. Deze prijs werd door de Koninklijke Nederlandse Plantenziektekundige Vereniging (KNPV) uitgeloofd voor de beste presentatie van de dag, tijdens de voorjaarsbijeenkomst ‘Recente ontwikkelingen in de Gewasbescherming’.

Haar presentatie, getiteld ‘An eco-metabolic approach to study host plant resistance’, blonk uit doordat ze haar wetenschappelijk onderzoek helder heeft verwoord en zo toegankelijk heeft gemaakt voor een breed publiek. Leiss is werkzaam bij de afdeling Plant Ecology and Phytochemistry, onderdeel van het Institute of Biology. Aan de prijs is een geldbedrag van duizend euro verbonden.

Jan Ritzema Bosprijs

De KNPV heeft tot doel het bevorderen van samenwerking tussen onderzoek, onderwijs, voorlichting, beleid en bedrijfsleven op het gebied van plantenziekten, -plagen en onkruiden. Zij doet dit door het organiseren van bijeenkomsten, het sponsoren van projecten en het – reeds veertig jaar - uitgeven van het tijdschrift Gewasbescherming. De vereniging richt zich in toenemende mate op een jong en internationaal publiek.

Jan Ritzema Bos (1850-1928) is een van de oprichters van de KNPV in 1891 en was gedurende vele jaren voorzitter. Hij was redacteur van het Tijdschrift over Plantenziekten (het latere European Journal of Plant Pathology) en schrijver van honderden artikelen in het blad. Daarnaast was hij directeur van het Fytopathologisch Laboratorium Willie Commelin Scholten in Amsterdam en directeur van de Plantenziektenkundige Dienst. Hij was hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en later in Wageningen. Hij kan worden beschouwd als de grondlegger van de plantenziektekunde in Nederland en wordt hiervoor met het toekennen van deze prijs geëerd.

Meer informatie is te vinden op www.knpv.org.