Hine van Os en Sierk van Terwisga winnen Jan Kijne Onderzoeksprijs Pre University College

VWO leerlingen Hine en Sierk hebben onder begeleiding van de internationaal bekende Leidse onderzoekers Bas Nefs en Ignas Snellen onderzoek gedaan naar de eigenschappen van exoplaneten.

Hine en nog vier leerlingen uit 6 vwo hebben bijna twee jaar lang iedere week een middag het programma van het Pre-University College gevolgd op de Universiteit van Leiden. Het project zelf was doorzetten en hard werken, en je steeds afvragen of dat resultaten die je krijgt kunnen kloppen, of worden veroorzaakt door onvolkomenheden in de analyse. Ook in hun verslag hebben ze zich van een creatieve kant laten zien, en hun onderzoek in een brede context weten te plaatsen. In hun verslag leggen ze op een heel heldere wijze uit hoe wetenschappers naar buitenaards leven willen zoeken, en wat de kans is dat dit ook gevonden wordt. Ze wisten goed te verwoorden hoe hun eigen onderzoek hier inpast.

Hine en Sierk kregen een groot exemplaar van de Jan Kijne-bokaal voor op school, en ieder een klein exemplaar voor op de schoorsteenmantel. Alle vier de studenten kregen daarnaast een exemplaar van de kleine Otterspeer. Volgend jaar mogen Hine en Sierk de bokaal komen overhandigen aan de nieuwe generatie

Eigenschappen van Exoplaneet

De titel van hun onderzoek, uitgevoerd aan de Leidse Sterrewacht van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden en begeleid door de internationaal bekende sterrenkundige Ignas Snellen, is Eigenschappen van Exoplaneet CoRoT-2b. Geen alledaags onderwerp, al helemaal niet voor middelbare scholieren!

Uit de jurybeoordeling kwam naar voren dat het opvallend is dat de jonge onderzoekers zich in korte tijd volledig in de materie hebben weten in te werken. En meer nog, zich deze volledig hebben eigen gemaakt. Ze hebben op professionele wijze de aangereikte gegevens geanalyseerd en in een heldere stijl hun resultaten beschreven.

Waarnemingen analyseren

Hine en Sierk zijn begin september aan hun project begonnen op de Sterrewacht. Hun opdracht was om waarnemingen te analyseren, van de Isaac Newton Telescoop op La Palma (Canarische Eilanden), van een ster waar uitgerekend op dat moment een planeetovergang plaats moest vinden.
Hierbij wordt een klein beetje (ongeveer 1%) van het sterlicht verduisterd waardoor deze minder helder lijkt. Ze hebben een prachtig resultaat behaald waarbij ze de vorm van de planeetovergang gemeten hebben, en de precieze timing, die van belang is om de omloopsperiode van de planeet exact te bepalen

95 eerstejaars PRE-studenten krijgen diploma

Op 22 april jl kregen 95 tweedejaars PRE-studenten hun diploma uitgereikt. De diploma uitreiking is altijd een bijzondere gelegenheid, maar deze keer had het geheel een extra feestelijk tintje. Voor het eerst in de geschiedenis van het PRE haalden álle studenten die aan het programma begonnen ook hun diploma. Een prachtig rendement van 100%!

Een eervolle vermelding was er voor Milou Straathof en Suzanne Stevens (Atheneum Hageveld). Zij deden onderzoek bij organische chemie. De jury vond dit werkstuk blijk geven van heel veel verzet werk, en het werkstuk zag er geweldig uit.