Edwin van der Heide winnaar Kunst+Techniek-prijs 2009

De winnaar van de Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek 2009 is de geluidskunstenaar/componist Edwin van der Heide, werkzaam bij de masteropleiding Media Technology van de Universiteit Leiden.

De onafhankelijke jury heeft Van der Heide voorgedragen op grond van zijn unieke plaats binnen de nieuwe media in de beeldende kunst. Door zijn innovatieve constructies worden eigentijdse muziek, beeldende kunst en architectuur op scherpzinnige wijze met elkaar verbonden.

Edwin van der Heide

Edwin van der Heide (Hilversum, 1970), studeerde muziektechnologie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (1988). Na een jaar stapte hij over op de studie sonologie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij in 1992 afstudeerde. Sindsdien heeft hij een hecht oeuvre opgebouwd. Van der Heide maakt installaties waarin de parameters geluid-tijd-ruimte, het componeren met klank en met ruimtelijke ervaringen centraal staan.

Installaties

De installaties zijn met grote regelmaat in binnen- en buitenland te zien. In 2009 heeft Van der Heide bijvoorbeeld geëxposeerd in Duitsland (Klangstätten in Braunschweig en Singuhr Sound Art Gallery in Berlijn), Polen (Musica Genera Festival Warschau), Spanje (Tabakalera, San Sebastian) en in de Verenigde Staten (Wood Street Galleries, Pittsburgh). Voorbeelden van permanente installaties zijn het Waterpaviljoen op het eiland Neeltje Jans en het Son-O-House in Son en Breughel, die onder meer in samenwerking met de architect Lars Spuybroek tot stand zijn gekomen.

Prijsuitreiking 12 november 2009

De Kunst+Techniek-prijs wordt op 12 november 2009 om 16.30 uur in de Bergkerk te Deventer uitgereikt. Aansluitend wordt de tentoonstelling geopend. Edwin van der Heide heeft speciaal voor deze locatie een door hem ontworpen installatie vervaardigd. Deze is tot 5 december 2009 in de Bergkerk te zien en bovenal te ervaren.

De Kunst+Techniek-prijs is ingesteld ter gelegenheid van het 55-jarig bestaan van Witteveen+Bos en bestaat uit een bedrag van 15.000 euro, een publicatie in boekvorm over het oeuvre van de kunstenaar en een expositie in de Bergkerk te Deventer. Witteveen+Bos wil op deze manier de relatie die bestaat tussen kunst en techniek en dan met name de ontwerpende creativiteit, die kunst en techniek gemeen hebben, onder de aandacht brengen en benadrukken.

De prijs werd in 2002 voor het eerst uitgereikt. Eerdere winnaars waren Theo Jansen, Felix Hess, Giny Vos, Marnix de Nijs, John Körmeling, Gerrit van Bakel (postuum) en Lawrence Malstaf. In 2009 bestaat de onafhankelijke vakjury uit Andrée van de Kerckhove (voorzitter), Mirjam Kuitenbrouwer, Marten Minkema en Arjen Mulder.