Annelies Schulte nu CEO BV Explant Technologies om meer uit planten te halen

Annelies Schulte (39) weet heel goed wat ze wil. Meer uit planten halen, en die theoretische wetenschap gebruiken in de praktijk. Toen ze weg moest bij het plantenveredelingsbedrijf waar ze teamleider was, besloot ze voor zichzelf te beginnen. Sinds januari is zij ceo van de BV Explant Technologies.

In een kweekkamertje van het Gorlaeuslaboratorium van de Universiteit Leiden staan flessen te schudden op een soort karretjes. In de flessen zitten celkweken van de Catharanthus roseus, een subtropische plant met lichtroze bloemen. Al jarenlang wordt deze plant geteeld voor de productie van een anti-kankermedicijn. De oogst is veel kleiner dan de vraag. Met een door haarzelf ontwikkelde technologie probeert Annelies Schulte sneller meer materiaal te halen uit de celkweken.

Daarmee is er een cirkel rondgemaakt, want met het onderzoek naar deze technologie was ze jaren geleden al bezig aan de Universiteit Leiden. Daarna werkte ze bij de TU Delft en bij het plantenveredelingsbedrijf in Bergschenhoek. Door een ‘optelsom’ van kleine reorganisaties en ‘meningsverschillen’ moest ze weg bij dat bedrijf. ,,Toen dacht ik: wat nu? Het oppikken van een academische carrière zou me tien jaar kosten. Als je binnen de universiteit verder wilt komen, dan moet je je eigen onderzoekslijn ontwikkelen, je moet subsidies werven, goede publicaties op je naam hebben staan. Ik moest bij nul beginnen. Bovendien gaat het bij de universiteit om theoretische diepgang in zaken. Ik had al een technologie ontwikkeld, die ik in de praktijk wilde brengen. Kennis genereren, zodat die ook buiten de universiteit kan worden gebruikt. Ik wil meer waarde uit planten halen. Planten hebben veel te bieden, qua voeding en voedingssupplementen en ook voor medicijnen. Wat zit er in planten dat goed voor ons is? Die vraag boeit me.’‘

De keuze was uiteindelijk niet zo moeilijk. Schulte had heel sterk het idee dat dit was wat ze wilde en moest gaan doen, het was tijd om haar eigen koers te varen. ,,Ik dacht: ik geloof hierin, ik kan dit, ik wil bewijzen dat dit lukt.’‘

Met hulp van de universiteit kwamen er subsidies beschikbaar voor haar onderzoeken en sinds 1 januari 2009 bestaat haar eigen bedrijf: Explant Technologies. De startende ondernemer kreeg een werkplek op de universiteit en mag daar ook gebruik maken van faciliteiten, zoals het kweekkamertje. Mogelijk kunnen de cellen die zij kweekt behalve voor het anti-kankermedicijn ook worden gebruikt voor de productie van medicijnen om de wisselingen in de suikerspiegel van diabetespatiënten te onderdrukken en tegen hart- en vaatziekten. Tussen 2013 en 2015 hoopt Schulte met Explant Technologies grote hoeveelheden van de plantencellen en de eerste concrete producten te kunnen gaan produceren.

Bron: Leidsch Dagblad, door Janet van Dijk