Reizend DNA-lab voor scholieren

Bovenbouwleerlingen van havo en vwo moeten op school meer leren over DNA en genen, omdat die onderwerpen belangrijker zullen worden in de wetenschap. Daarom hebben universiteiten reizende DNA-labs ontworpen, waarin leerlingen onderzoek kunnen doen alsof ze wetenschappers zijn. Studenten begeleiden het onderzoek op school.

In twee jaar tijd hebben al 50.000 scholieren gewerkt in een zogenoemd reizend DNA-lab. Dit schooljaar reizen de laboratoria langs 786 klassen en 16.500 deelnemers. De scholieren kunnen zich verdiepen in kankeronderzoek, energiewinning uit afval, prenataal plantenonderzoek, bio-informatica en ziekten door eiwitvouwing. Komend schooljaar komt er een practicum over forensisch DNA-onderzoek bij.

Minister Ronald Plasterk van Onderwijs feliciteert donderdag op het Gymnasium Haganum in Den Haag de 50.000e deelnemer aan een reizend DNA-lab. Het gaat om een leerling uit de vierde klas, die een trofee uit handen van de minister krijgt.

De mobiele practica, waar scholieren de nieuwste kennis over DNA kunnen opdoen, is een initiatief van de Universiteit Leiden, Wageningen, Utrecht, Leiden, Nijmegen en Delft en het ministerie van Onderwijs.

Junior Science Lab

Bron: ANP