Universiteit Leiden

nl en

Qi Meng

Gast

Naam
Q. Meng MSc
Telefoon
+31 71 527 2727
E-mail
q.meng@fsw.leidenuniv.nl

Kort CV

Qi (Eva) Meng is promovendus op de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instiuut Psychologie aan de Universiteit Leiden.

Qi ontving in juni 2019 een Chinese Government Scholarship van China Scholarship Council (CSC) en begon in november 2019 als PhD-student onder supervisie van Carolien Rieffe en Boya Li. Haar PhD-project is ingebed in een groter onderzoeksproject en zal zich richten op de ontwikkeling van sociaal-emotioneel functioneren bij dove en slechthorende kinderen. In oktober 2019 voltooide ze de eerste golf van gegevensverzameling in China in samenwerking met Shannon Yuen, Yung-Ting Tsou en Zijian Li.

Ze behaalde haar bachelordiploma in psychologie aan de Liaoning Normal University, Dalian, China, die zich richtte op het lesgeven aan middelbare scholieren. Later behaalde ze haar master in kinderontwikkelingspsychologie aan de Capital Normal University, Beijing, China, waar ze ook werkte als onderzoeksassistent op de universitaire kleuterschool.

Onderzoek

Recent onderzoek suggereert dat Dove en slechthorende (Deaf or hard-hearing; DHH) kinderen achterblijven in hun ontwikkeling van sociaal emotioneel functioneren. Deze bevindingen zijn gebaseerd op de westerse wereld en het is onduidelijk of de bevindingen ook gelden voor DHH-kinderen uit andere culturen. Dit longitudinale onderzoek zal dit aspect van jongs af aan onderzoeken bij Chinese DHH-kinderen.

Prijzen

  • 06/2019, The Chinese Government scholarship funded by China Scholarship Council
  • 05/2019, The Outstanding Master of Education Degree Thesis from Capital Normal University
  • 12/2018, The Master's academic individual scholarship of Capital Normal University

Eerdere publicaties

  • Meng, Q., Sheng, X., Zhao, J., Wang, Y., & Su, Z. (2020). Influence of mothers/grandmothers coviewing cartoons with children on children’s viewing experience. Frontiers in Psychology, 11, 1232.  https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.0123
  • Zhao, J., Meng, Q., An, L., & Wang, Y.  (2019). An event-related potential comparison of facial expression processing between cartoon and real faces. PLOS ONE, 14(1), e0198868. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0198868
  • Sheng, X., Wang, Y., Meng, Q., & Wang, W. (2019). The influence of different measurement methods on preschoolers' story comprehension of picture book. Chinese Journal of Clinical Psychology, 27(2). 373-377.  https://doi.org/10.16128/j.cnki.1005-3611.2019.02.033 (in Chinese).
  • Chen, X., Wang, Y., Zhao, J., & Meng, Q. (2019). The developmental characteristics and mechanism of children’s distinction between fantasy and reality. Advances in Psychological Science, 27(7), 1232-1237. https://doi.org/10.3724/sp.j.1042.2019.01232 (in Chinese).
  • Meng, Q., & Dong, C. (2016). Discussion on the practice teaching and evaluation method of psychology undergraduates. Education Teaching Forum, 44, 82-83. https://doi.org/10.3969/j.issn.1674-9324.2016.44.036 (in Chinese). 

Relevante Links

Website Focus on Emotions

Gast

  • Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Instituut Psychologie
  • Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie

Werkadres

Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden

Contact

Publicaties

  • Geen relevante nevenwerkzaamheden
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.