Marloes van Moort
Promovendus / gast
- Naam
- Dr. M.L. van Moort
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- m.l.van.moort@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-1746-0869
Kort CV
Marloes van Moort is sinds oktober 2015 promovenda bij de programmagroep Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Leiden. Onder begeleiding van Prof. Dr. Paul van den Broek en Dr. Arnout Koornneef doet zij onderzoek naar cognitieve processen die een rol spelen bij begrijpend lezen. Zij is met name geïnteresseerd inde cognitieve processen die een rol spelen bij het monitoren van begrip tijdens het lezen en de onderliggende neurale processen. Ze onderzoekt dit met behulp van verschillende onderzoeksmethoden, zoals gedragsstudies, eyetracking en functional magnetic resonance imaging (fMRI). Marloes verzorgt ook onderwijs in verschillende bachelor- en mastercursussen en is lid van bestuur van het PhD Platform van de Faculteit der Sociale Wetenschappen.
Werkdagen: maandag t/m vrijdag
Registratie
BROK-registratie (Basiscursus regelgeving en organisatie voor klinisch onderzoekers)
Beurzen
2017 - Designing digital tools for an educational setting . Grassroots grant for innovation in education (in collaboration with Arnout Koornneef) – Faculty of Social Sciences, Universiteit Leiden
2017 - Student Travel Award for presenting a paper at the Annual Meeting of the Society for Text and Discourse in Philadelphia, USA.
Relevante links
Promotor
Prof. dr. P.W. van den Broek
Dr. A.W. Koornneef (co-promotor)
Promovendus / gast
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
- Moort M.L. van, Helder A. & Broek P.W. van den (2022), Werk aan het opbouwen van kennis. In: Steensel R. van & Houtveen T. (red.) De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen . Stichting Lezen Reeks nr. 35 Utrecht: Uitgeverij Eburon. 16-36.
- Moort M.L. van (3 maart 2022), What you read vs. what you know: a methodologically diverse approach to unraveling the neurocognitive architecture of text-based and knowledge-based validation processes during reading (Dissertatie. Leiden Institute of Education and Child Studies, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en) en Copromotor(en): Broek P. van den, Koornneef A.W.
- Moort M.L van, Helder A. & Perfetti C. (2022), Familiar false facts vs. novel truths: the influence of readers’ background knowledge on processing and acquiring (in)accurate information. 2022 Society for Text and Discourse Annual Conference - Online July 19 – July 21, Chicago (online). 19 juli 2022 - 21 juli 2022. [conferentie poster].
- Moort M.L. van, Helder A. & Perfetti C. (2021), Familiar false facts vs. novel truths: the influence of readers’ background knowledge on processing and acquiring (in)accurate information. Poster presented at the virtual meeting of the Society for Scientific Studies of Reading. .
- Helder A., Broek P. van den, Moort M.L. van, Bosch L.J. van den & Bruine A. de (2020), Begrijpend lezen vanuit een cognitief perspectief: hoe leerlingen coherente mentale representaties opbouwen tijdens het lezen van teksten. In: , Digitaal vakdidactisch Handboek Nederlands.
- Moort M. van, Koornneef A. & Broek P.W. van den (2020), Differentiating text-based and knowledge-based validation processes during reading: evidence from eye movements, Discourse Processes 58(1): 22-41.
- van Moort M.L., Jolles D., Koornneef A. & van den Broek P. (2020), What you read versus what you know: Neural correlates of accessing context information and background knowledge in constructing a mental representation during reading, Journal of Experimental Psychology: General 149(11): 2084-2101.
- Van Moort M.L., Koornneef A.W. & Van den Broek P.W. (2019), Tracking the time course of validation: Effects of text-based and knowledge-based monitoring processes on eye movements during reading. 29th annual meeting of the Society for Text and Discourse, New York. 29th annual meeting of the Society for Text and Discourse 9 juli 2019 - 11 juli 2019.
- Moort M.L. van, Koornneef A. & Broek P.W. van den (2018), Validation: Knowledge- and Text-Based Monitoring During Reading, Discourse Processes 55(5-6): 480-496.
- Van Moort M.L., Jolles D., Koornneef A. & Van den Broek P. (2018), Neural correlates of integration during reading: influence of context information and background knowledge on integration processes and subsequent memory. 25th Annual Meeting of the Scientific Society for the Study of Reading, Brighton. 18 juli 2018 - 21 juli 2018. [conferentie poster].
- Van Moort M.L., Jolles D., Koornneef A. & Van den Broek P. (2018), Validating What You Know and What You Just Read: Neural Correlates of Knowledge-based and Text-based Monitoring During Reading. 28th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Brighton. 17 juli 2018 - 19 juli 2018. [conferentie poster].
- Van Moort M.L., Jolles D., Koornneef A. & Van den Broek P. (2018), Validation: Knowledge- and Text-based Monitoring during Reading. International Meeting of the Psychonomic Society, Amsterdam. 11 mei 2018 - 13 mei 2018. [conferentie poster].
- Van Moort M.L., Jolles D., Koornneef A. & Van den Broek P. (2018), Validation: Knowledge- and Text-based Monitoring during Reading. International Meeting of the Psychonomic Society, Amsterdam. 10 mei 2018 - 12 mei 2018. [conferentie poster].
- Van Moort M.L., Jolles D., Koornneef A. & Van den Broek P. (2018), What you read vs. what you know: Neural correlates of text-based and knowledge-based monitoring during reading. 8th International Summer School on Literacy Research (25/08/2018-30/08/2018, Egmond aan Zee). 8th International Summer School on Literacy Research 25 augustus 2018 - 30 augustus 2018.
- Van Moort M.L., Koornneef A.W. & Van den Broek P.W. (2017), Processing of Inconsistencies with prior text and background knowledge during reading. 27th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Philadelphia. the 27th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse 31 juli 2017 - 2 augustus 2017.
- Van Moort M.L., Koornneef A. & Van den Broek P. (2017), Validation: Knowledge- and text-based monitoring during reading., Winter conference of the Nederlandse Vereniging voor Psychonomie (NVP), Egmond aan Zee. Winter conference of the Nederlandse Vereniging voor Psychonomie (NVP), Egmond aan Zee. 14 december 2017 - 16 december 2017. [conferentie poster].
- Murphy P., Van Moort M.L. & Nieuwenhuis S.T. (2016), The pupillary orienting response predicts adaptive behavioral adjustment after errors, PLoS ONE 11(3): e0151763.
Geen relevante nevenwerkzaamheden