Anouk Goemans
Bijzonder hoogleraar Jeugdhulp en jeugdbescherming vanuit pedagogisch en juridisch perspectief
- Naam
- Prof.dr. A. Goemans
- Telefoon
- 071 5272727
- a.goemans@law.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-0585-2387

Prof. dr. Anouk Goemans is sinds 2024 bijzonder hoogleraar jeugdhulp en jeugdbescherming vanuit pedagogisch en juridisch perspectief aan de Universiteit Leiden. De leerstoel is mogelijk gemaakt door een fonds op naam bij het Leids Universiteits Fonds dankzij Stichting Steunfonds Pro Juventute. Anouk werkt één dag bij de afdeling Jeugdrecht en Gezondheidsrecht (Faculteit der Rechtsgeleerdheid), en één dag bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen (Faculteit Sociale Wetenschappen). Daarnaast werkt zij drie dagen per week als gedragswetenschapper en onderzoeker bij Jeugdbescherming west, een gecertificeerde instelling voor jeugdbescherming. Haar doel is om onderzoek en praktijk samen te brengen om kinderen in kwetsbare gezinnen zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen.
Meer informatie over Anouk Goemans
Nieuws
Onderzoek
Anouk doet onderzoek naar diverse thema's binnen de jeugdhulp en jeugdbescherming. Haar focus ligt op besluitvorming, perspectiefbepaling, participatie en zo thuis mogelijk opgroeien.
- Stem van het kind bij uithuisplaatsingen (start: najaar 2025): In samenwerking met prof. dr. Mariëlle Bruning en prof. dr. Lenneke Alink zal Anouk met steun van het LUF Kinderfonds onderzoeken hoe kinderen zich bij een uithuisplaatsing veilig en gehoord kunnen voelen, en hoe een steunfiguur daarbij kan helpen.
- Perspectiefbepaling (verwachte start najaar 2025): Samen met prof. dr. Mariëlle Bruning en prof. dr. Lenneke Alink zullen we onderzoek gaan uitvoeren naar hoe we het perspectief van uithuisgeplaatste kinderen op een valide, betrouwbare, navolgbare en transparante manier kunnen bepalen. En hoe we dat doen samen met de ouders en jeugdigen om wie het gaat.
- Contact na uithuisplaatsing (verwachte start najaar 2025): Samen met dr. Daisy Smeets, dr. Sabine van der Asdonk, prof. dr. Johan Vanderfaeillie (VUB) en prof. dr. Frank van Holen (VUB) gaan we een vignettestudie uitvoeren naar besluitvorming van professionals bij contact tussen ouders en kinderen na uithuisplaatsing.
- Participatie van ouders en kinderen bij een spoedmachtiging uithuisplaatsing (2025): Samen met prof. dr. Mariëlle Bruning, Jolien van Boven en twee masterstudenten Jeugdrecht doen we in samenwerking met Jeugdbescherming west onderzoek naar participatie van ouders en kinderen bij een spoedmachtiging uithuisplaatsing.
Academische Carrière
- Universitair docent, programmagroep Forensische Gezinspedagogiek en Jeugdhulpverlening, Universiteit Leiden (2017-2020)
- Postdoc bij University College London (UCL): In 2018-2019 was Anouk met steun van een NWO Rubicon subsidie visiting research fellow bij de Developmental Risk and Resilience Unit van UCL, waar zij onderzoek deed naar neurocognitieve risicofactoren voor pesten bij mishandelde kinderen.
- PhD, programmagroep jeugdhulpverlening, orthopedagogiek, Universiteit Leiden (2012-2017): Titel van proefschrift: The development of children in foster care.
- MSc, Clinical Child and Adolescent Studies, Universiteit Leiden (2010-2011), cum laude: NVO basisaantekening diagnostiek behaald.
Onderwijs
Anouk heeft een BKO-kwalificatie (sinds 2018) en geeft gastcolleges binnen de opleiding Pedagogische Wetenschappen en de master Jeugdrecht en de Leiden University’s Master of Laws in International Children’s Rights (LL.M.). Daarnaast begeleidt zij masterstudenten bij hun afstudeeronderzoek. Tevens verzorgt Anouk binnen de tweejarige postmaster BIG-opleiding tot orthopedagoog-generalist bij de RINO Groep in Utrecht het blok Jeugdzorg.
Nevenfuncties
Anouk werkt drie dagen per week als gedragswetenschapper en onderzoeker bij Jeugdbescherming west, een gecertificeerde instelling voor jeugdbescherming.
Bijzonder hoogleraar Jeugdhulp en jeugdbescherming vanuit pedagogisch en juridisch perspectief
- Faculteit Rechtsgeleerdheid
- Instituut voor Privaatrecht
- Jeugdrecht en Gezondheidsrecht
Bijzonder hoogleraar Jeugdhulp en jeugdbescherming vanuit pedagogisch en juridisch perspectief
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Instituutsbureau Pedagogiek
- Geel M. van, Goemans A., Zwaanswijk W. & Vedder P.H. (2022), Does peer victimization predict future suicidal ideation? A meta-analysis on longitudinal studies, Aggression and Violent Behavior 64: 101577.
- Teunissen M.S.L., Goemans A., Holen F. van, Vanderfaeillie J., Nefs H.T., Pijnenburg H.M., Damen H. & Vedder P.H. (2021), Family reunification decision-making in Dutch family foster care: a dual perspective approach, Child and Youth Care Forum 50: 199-228.
- Goemans A., Viding E. & McCrory E. (2021), Child maltreatment, peer victimization, and mental health: neurocognitive perspectives on the cycle of victimization, Trauma, Violence, and Abuse : 1-19.
- Schoemaker N.K., Wentholt W.G.M., Goemans A., Vermeer H.J., Juffer F. & Alink L.R.A. (2020), A meta-analytic review of parenting interventions in foster care and adoption, Development and Psychopathology 32(3): 1149-1172.
- Goemans A., Buisman R.S.M., Geel M. van & Vedder P. (2020), Foster parent stress as key factor relating to foster children’s mental health: a 1-year prospective longitudinal study, Child and Youth Care Forum 49: 661-686.
- VedderP., Teunissen M. & Goemans A. (2020), Besluitvorming bij hereniging. Het perspectief van de pleegzorgprofessionals, Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk 59(5): 239-251.
- Vedder P., Teunissen M. & Goemans A. (2020), Besluitvorming bij hereniging. Het perspectief van kinderrechters en een vergelijking met pleegzorgprofessionals, Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk 59(5): 252-266.
- Larsen M., Goemans A., Baste V., Wilderjans T.F. & Lehmann S. (2020), Predictors of quality of life among youths in foster care—a 5-year prospective follow-up study, Quality of Life Research : .
- Tarren-Sweeney M., Goemans A., Hahne A.S. & Gieve M. (2019), Mental health screening for children in care using the Strengths and Difficulties Questionnaire and the Brief Assessment Checklists: Guidance from three national studies, Developmental child welfare 1(2): 177-196.
- Tarren-Sweeney M. & Goemans A. (2019), A narrative review of stability and change in the mental health of children who grow up in family-based out-of-home care, Developmental Child Welfare 1(3): 273-294.
- Cassarino-Perez L., Crous G., Goemans A., Montserrat C. & Sarriera J.C. (2018), From care to education and employment: A meta-analysis, Children and Youth Services Review 95: 407-416.
- Vanderfaeillie J., Goemans A., Damen H., Van Holen F. & Pijnenburg H. (2018), Foster care placement breakdown in the Netherlands and Flanders: Prevalence, precursors, and associated factors, Child and Family Social Work 23(3): 337-345.
- Goemans A., Tarren-Sweeney M., Geel M. van & Vedder P. (2018), Psychosocial screening and monitoring for children in foster care: Psychometric properties of the Brief Assessment Checklist in a Dutch population study, Clinical Child Psychology and Psychiatry 23(1): 9-24.
- Goemans A., Van Geel M. & Vedder P.H. (2018), Foster children’s behavioral development and foster parent stress: testing a transactional model, Journal of Child and Family Studies 27(3): 990-1001.
- Goemans A., Geel M. van, Wilderjans T.F., Ginkel J.R. van & Vedder P. (2018), Predictors of school engagement in foster children: A longitudinal study, Children and Youth Services Review 88: 33-43.
- Van Geel M., Goemans A., Zwaanswijk W., Gini G. & Vedder P. (2018), Does peer victimization predict low self-esteem, or does low self-esteem predict peer victimization? Meta-analyses on longitudinal studies, Developmental Review 49: 31-40.
- Goemans A., Van Geel M. & Vedder P.H. (2018), Variability in Developmental Outcomes of Foster Children: Implications for Research and Practice, Children Australia 43(2): 116-123.
- Geel M. van, Goemans A., Toprak F. & Vedder P. (2017), Which personality traits are related to traditional bullying and cyberbullying? A study with the Big Five, Dark Triad and sadism, Personality and Individual Differences 106: 231-235.
- Goemans A. (27 juni 2017), The development of children in foster care (Dissertatie. Pedagogische Wetenschappen, Orthopedagogiek, Jeugdhulpverlening, Social Sciences, Leiden University). Promotor(en) en copromotor(en): Vedder P.H., Geel M. van.
- Van Geel M., Toprak F., Goemans A., Zwaanswijk W. & Vedder P. (2017), Are Youth Psychopathic Traits Related to Bullying? Meta-analyses on Callous-Unemotional Traits, Narcissism, and Impulsivity, Child Psychiatry and Human Development 48(5): 768-777.
- Goemans A., Veenstra G.N., Van Geel M. & Vedder P. (2017), Perspectiefbepaling in Nederland. In: Vanderfaeille J. & Holen F. van (red.), Bijdragen van wetenschappelijk onderzoek aan de Vlaamse pleegzorgpraktijk: VUBPRESS. 33-49.
- Goemans A. (2017), The development of children in foster care, Kind en Adolescent Praktijk 16(4): 27-27.
- Goemans A., Vanderfaeillie J., Damen H., Pijnenburg H. & Van Holen F. (2016), Reunification of foster children: Factors associated with reunification outcomes in Flanders and the Netherlands, Children and Youth Services Review 70: 284-292.
- Van Geel M., Goemans A. & Vedder P. (2016), The relation between peer victimization and sleeping problems: A meta-analysis, Sleep Medicine Reviews 27: 89-95.
- Goemans A., Van Geel M., Van Beem M.A. & Vedder P.H. (2016), Developmental Outcomes of Foster Children A Meta-Analytic Comparison With Children From the General Population and Children at Risk Who Remained at Home, Child Maltreatment 21(3): 198-217.
- Goemans A., Van Geel M., Vedder P. & Bradley R.H. (2016), HOME in the Netherlands: Validation of the Home Observation for Measurement of the Environment Inventory, Journal of Family Issues 37(15): 2118-2137.
- Goemans A., Van Geel M. & Vedder P.H. (2016), Psychosocial functioning in Dutch foster children: The relationship with child, family, and placement characteristics, Child Abuse & Neglect 56: 30–43.
- Goemans A., Van Geel M. & Vedder P. (2015), Over three decades of longitudinal research on the development of foster children: A meta-analysis, Child Abuse & Neglect 42: 121-134.
- Vedder P., Veenstra M., Goemans A. & Van Geel M. (2015), Perspectiefbepaling in de pleegzorg, Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk 54(3): 115-127.
- Van Geel M., Goemans A. & Vedder P.H. (2015), A meta-analysis on the relation between peer victimization and adolescent non-suicidal self-injury, Psychiatry Research 230(2): 364-368.
- Veenstra G.N., Van Geel M., Goemans A. & Vedder P.H. (2014), Hoe wordt het perspectief van pleegkinderen in Nederland bepaald? Een inventarisatie en evaluatie van de gebruikte methodes. Rapportage t.b.v. Stichting Kinderpostzegels Nederland. Leiden: Universiteit Leiden, Pedagogiek, sectie orthopedagogiek.
- Goemans A. & Van Geel M. (2013), Interetnisch contact en het verminderen van vooroordelen ten opzichte van moslims: Een multilevel benadering, Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk 52: 244-258.