Meer groen in de stad? Alle kleine beetjes helpen

Hoe heeft groen in de stad baat voor mens én natuur? Dat onderzoekt milieuwetenschapper Roy Remme. Hij beheerde vanaf 20 mei een week lang het X-account van de Universiteiten van Nederland en was te gast in De Nacht van NTR Wetenschap op NPO Radio 1. Daar vertelde hij meer over zijn onderzoek en het belang van natuur in de stad.

Wat verstaan we eigenlijk onder stadsgroen? Remme legt uit dat dat echt alles is, van stadparken en bomen in de straat tot geveltuintjes en groene daken. Natuur in de stad is belangrijk om verschillende redenen, zegt Remme: biodiversiteit, klimaatadaptatie (het zorgt voor verkoeling en het afvangen van water), recreatie, schoonheid en gezondheid. Hij vraagt de volgers op X ook wat zij denken dat inwoners het meest waarderen aan stedelijke natuur.

Zelf aan de slag

Wat kun je als inwoner nu zelf meer doen voor groen in de stad? Remme: ‘Elk klein beetje groen helpt! Dus wip een tegel en maak een klein geveltuintje. Zelfs een beetje meer bladgroen zorgt al voor meer insecten.’

Luister het hele fragment bij De Nacht van NTR Wetenschap op NPO Radio 1

Lees alle tweets van Roy Remme op het X-account van de Universiteiten van Nederland