Meer kans op malaria door invasief kroos in de sloot?

Tijdens een presentatie over de verspreiding van muggen ontdekte de Leidse milieuwetenschapper Emily Strange iets interessants: de kaarten kwamen bijna exact overeen met de haar eigen kaarten over invasieve waterplanten. ‘Tot mijn grote verbazing had nog niemand naar dit verband gekeken,’ vertelt ze. Een mooie uitdaging dus voor haar en collega Michiel Veldhuis. Bij Sleutelstad FM vertelt Strange over haar onderzoek.

Invasieve waterplanten vinden steeds makkelijker hun weg naar Nederland. Voor exotische muggensoorten geldt hetzelfde. ‘Dit onderzoek moet duidelijkheid scheppen over hoe we kunnen voorkomen dat muggen ziektes als malaria verspreiden, en wat deze planten betekenen voor de biodiversiteit,’ vertelt Strange.

Houden muggen van invasieve plantensoorten?

Invasieve waterplanten zijn afkomstig uit andere landen en daarna bedoeld of onbedoeld in Nederlandse water terechtgekomen. Hier kunnen ze zich soms enorm snel verspreiden. Zo kunnen ze zorgen voor schade aan de inheemse natuur. Lang werd gedacht dat invasieve planeten dan weer wel het muggenaantal konden terugdringen. Maar aanwijzingen van Strange wijzen erop dat het tegenovergestelde waar is.

'Zuid-Afrika is onze kristallen bol'

De onderzoekers zijn inmiddels in de tweede fase van hun onderzoek: veldwerk in Zuid-Afrika. ‘Hier kijken we of er in de natuur hetzelfde gebeurt als hier in de kassen. In Zuid-Afrika hebben ze al veel langer last van invasieve waterplanten. ‘Het kan onze kristallen bol zijn om de toekomst te voorspellen.’

Verder lezen en luisteren

Besluister hier het radio-interview met Emily Strange en Lilian Visscher (Leids Universitair Fonds): De avond met Robbert – Emily Strange en Lilian Visscher over muggen en waterplanten.

Of lees het artikel op Sleutelstad.nl: Leids onderzoek naar verband invasieve waterplanten en muggen.