Minder vlees betekent meer land (en dat kunnen we gebruiken om het klimaat een handje te helpen)

Door de komst van alternatieven kunnen we de komende decenia radicaal minderen met vlees, zuivel en andere dierlijke producten. Dit zou enorme hoeveelheden land vrijmaken om schone energie te produceren en koolstof uit te atmosfeer te halen. Milieuwetenschappers Laura Scherer en Oscar Rueda schrijven hierover op wetenschapsplatform The Conversation.

Scherer en Rueda publiceerden onlangs over hun onderzoek waarin ze berekenen wat er gebeurt als de vraag naar dierlijke producten daadwerkelijk zou afnemen en we het vrijgekomen land zouden gebruiken voor hernieuwbare energie en het verwijderen van koolstof uit de atmosfeer. Scherer: 'We ontdekten dat de potentiële voordelen enorm zijn.'

Land en water bevrijden

Als we omschakelen naar plantaardige alternatieven zouden er enorme hoeveelheden land en water vrijkomen. Er is dan namelijk minder land nodig voor koeien, kippen, varkens, of voor het verbouwen van gewassen om die dieren te voeden. In hun onderzoek schatten Scherer en Rueda dat er 60% van de wereldwijde landbouwgrond zou vrijkomen als we volledig overstappen op een plantaardig dieet. Andere onderzoekers komen zelfs uit op een percentage van 75%. Maar zelfs met een meer bescheiden mindering van de vleesconsumptie zouden royale gebieden landbouwgrond vrijkomen.

Wat te doen met al dat vrijgekomen land en water?

Wat zouden we met al dat land moeten doen? Het simpelweg met rust laten zou in veel gevallen wellicht een mooie oplossing zijn. Op die manier kan het land geleidelijk terugkeren naar zijn natuurlijke staat en daarbij koolstof opslaan, het klimaat reguleren en een leefgebied bieden voor wilde dieren worden. Maar er zijn meer opties...

Lees het hele artikel (in het Engels) op het wetenschapsplatform The Conversation: Ditching meat could release vital land to produce energy and remove carbon from the atmosphere – new study