Eten we straks biefstuk uit de 3D-printer?

Voor wie plantaardig wil eten, maar de smaak en textuur van een biefstuk niet wil missen, is een stuk ‘vlees’ uit de 3D-printer misschien wel de oplossing. Door alle texturen laagje voor laagje na te bootsen, wil het Israëlische bedrijf Redefine Meat de vleesliefhebber over de streep halen. Een goed initiatief, aldus Industrieel ecoloog Arnold Tukker in NRC.

Sinds vorig jaar is de plantaardige biefstuk uit de printer van Redifine Meat ook in een tiental restaurants in Nederland te eten. Deze vervanger onderscheidt zich volgens het bedrijf van andere vleesvervangers door het verschil in textuur. De meeste vleesvervangers zijn namelijk samengesteld uit één substantie, terwijl de 3D-printer de textuur nabootst met verschillende lagen. Voor het spiervlees gebruiken ze bijvoorbeeld soja en erwteneiwit, voor het bloed bieten en voor de vetlaagjes kokosolie.

Maar heeft 3D-vlees ook de potentie om door te breken? Tukker durft geen voorspelling te doen, maar is positief ingesteld. Hij maakt een vergelijking met Tesla. ‘In het begin waren veel mensen sceptisch over elektrische auto’s. En toen kwam Tesla. Een modeproduct dat veel autobezitters willen hebben.’ Ondertussen maken ook traditionele producenten elektrische auto’s en zijn ze in veel prijsklassen beschikbaar. Wel moet het 3D-vlees dan ook op grote schaal geproduceerd kunnen worden om de hoge prijs te kunnen drukken, aldus Tukker.

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van NRC (€).