Ionica Smeets onderzoekt overdrijving in wetenschappelijk nieuws

Hoe komt het dat wetenschappelijke bevindingen soms anders in de media komen dan in de resultaten van het onderzoek? Dat is een van de vragen waar hoogleraar Wetenschapscommunicatie Ionica Smeets onderzoek naar doet. In de podcast ‘Dit is goed’ vertelt ze Janine Abbring uitgebreid over haar onderzoek en waar de interesse vandaan komt.

Wetenschappelijke bevindingen zijn soms in een overdreven versie terug te vinden in de media. Zo kan het zijn de krant een artikel schrijft over een nieuw geneesmiddel terwijl het alleen op muizen getest is. Voordat het dan bij mensen is goedgekeurd, kunnen er nog jaren overheen gaan. Hoe komt het dat de wetenschappelijke studie niet altijd op de juiste manier in de krant komt? Dat vindt Smeets ontzettend interessant.

Haar interesse voor overdrijving in wetenschappelijk nieuws ontstaat wanneer ze een wetenschappelijk artikel leest over de relatie tussen persberichten en wat er in de media komt. Het onderzoek van de Universiteit van Cardiff toont namelijk aan dat er een verband is tussen de kwaliteit van de persberichten die de universiteit schrijft en hoe het in de media komt.

Ook in Nederland van toepassing?

Om te kijken of er ook hier een verband is, doet Smeets een gelijksoortig onderzoek in Nederland. Daarvoor analyseert ze de berichten in de media, de persberichten van de universiteiten en de wetenschappelijke studies. Daaruit blijkt dat het soms in de persberichten ook wel eens mis gaat. ‘Er wordt in persberichten vaak al overdreven en dan in de krant nog een keertje extra. Er is dus ook hier een verband tussen een goed persbericht en een correct krantenartikel.’

Meer weten?

Beluister de hele podcast op de website van ‘Dit is goed’ of op Spotify.