Veiligheid van insecticiden in twijfel getrokken

Hoewel insecticiden onschadelijk moeten zijn voor de mens, haalt NRC een Zwitsers onderzoek aan waaruit blijkt dat diverse afbraakproducten van bestrijdingsmiddelen zijn gevonden in het hersenruggenmergvocht van kinderen. Volgens hoogleraar Ecotoxicologie Martina Vijver illustreert het onderzoek dat stoffen soms op heel andere plekken terecht komen dan de bedoeld was.

Neonicotinoïden, een groep binnen de insecticiden, staan bekend als bestrijdingsmiddelen die alleen schadelijk zijn voor insecten die het bladmateriaal of de sappen van gewassen eten. Toch werden deze stoffen eerder al in lage concentraties in menselijk hoofdhaar, bloed en urine gemeten. Een Zwitsers onderzoek trof nu ook diverse afbraakproducten van neonicotinoïden aan in het hersenruggenmergvocht van kinderen. Dit doet de vraag rijzen in hoeverre deze insecticiden schadelijk zijn voor het menselijk brein.

Over de invloed van neonicotinoïden is momenteel nog weinig bekend. Er is één rapport waarbij de stoffen zijn aangetroffen in het hersenruggenmergvocht van een overleden man en nu dit nieuwe Zwitserse onderzoek. Hiervoor onderzochten wetenschappers het hersenruggenmergvocht van veertien kinderen met leukemie of lymfoom en werden er diverse afbraakproducten van neonicotinoïden in aangetroffen. Of de stoffen ook een oorzakelijk verband hebben met de ziekte, is momenteel niet aantoonbaar.

Safe-by-Design

Ook op de vraag of de neonicotinoïden tot in het in het menselijk brein kunnen komen, geeft de studie nog geen sluitend antwoord. Wel laat het Zwitsers onderzoek volgens hoogleraar Ecotoxicologie Martina Vijver zien dat stoffen soms op heel andere plaatsen terecht komen dan ze bedoeld zijn.

‘Onderdeel van de Europese Green Deal is het voorstel om alle producten op de markt te toetsen aan Safe-by-Design principes,’ zegt Vijver. ‘Daarin toets je of er in een product zogeheten ‘zeer zorgwekkende stoffen’ gebruikt zijn. Dat product zou dan als eerste moeten worden uitgefaseerd.’

Meer weten?

Het volledige artikel is te lezen op de website van de NRC: Insecticiden werden verkocht als veilig, maar raken steeds meer verdacht.