Leidse muggenexperts in NRC: ‘We creëren onze eigen ziekteverwekkers’

In de weekendeditie van NRC Handelsblad komen twee promovendi van het CML aan het woord. Nederland krijgt de komende decennia vaker te maken met ziektes die door muggen worden overgedragen, zo is de verwachting. Louie Krol en Sam Boerlijst zijn echte muggenexperts: ze doen onderzoek naar muggen in de polders rond Leiden.

Om in de toekomst voorbereid te zijn op ziektes die muggen overdragen, gaan wetenschappers samen grootschalig onderzoek doen. De Leidse promovendi doen onderzoek in het Levend Lab van de Universiteit Leiden. Zo onderzoekt Sam Boerlijst of muggen de tropische ziektes kunnen overdragen en onder welke omstandigheden. En Louie Krol kijkt wat er in het landschap gebeurt. In welke gebieden gedijen muggen goed en waarom?

Lees het artikel in NRC

Hoe wapent Nederland zich tegen het grote muggengevaar?