Marlies van Eck: wees je bewust van discriminatie in algoritmen

De hele dag gebruiken we apparaten, diensten en apps waar algoritmen in zitten die discriminerend kunnen zijn. Van Facebook tot de zelfrijdende auto en van de Belastingdienst tot een draaideur.

Marlies van Eck

We kunnen niet meer om kunstmatige intelligentie heen. Het gaat iedereen aan en daarom moet het in gewone taal kunnen worden uitgelegd, zegt universitair docent Marlies van Eck in gesprek met FunX

'Neem bijvoorbeeld een microfoonzendertje', zegt Van Eck. 'Dat kastje heeft een clip die je aan je riem kunt hangen. Maar ik draag vaak jurken of rokken, dus dan kan ik die zender nergens aan bevestigen.' Zoiets is dus bedacht door mensen die er niet over na hebben gedacht dat vrouwen soms rokken en jurken dragen in plaats van broeken. Of denk aan pinautomaten die op armhoogte zit voor mensen die staan, waardoor mensen in een rolstoel er niet bij kunnen.

Dit soort fouten kunnen ook in algoritmen terechtkomen. Volgens Van Eck is het belangrijk dat we ons daarvan bewust zijn.