Stefano Cucurachi vertelt bij Radar over de voor- en nadelen van plastic tasjes

Weggegooide plastic tasjes in de berm lijken misschien een grote bron van milieuvervuiling, maar volgens Stefano Cucurachi kunnen we beter twee keer nadenken voordat we allemaal overstappen op katoenen tassen. In het televisieprogramma Radar legt hij uit wat de voor- en nadelen van beide materialen zijn.

Stefano Cucurachi

Milieu-impact

Hoewel rondzwervende plastic tasjes veel vervuiling veroorzaken, zijn ze veel minder milieubelastend om te produceren dan een katoenen tas. Uit studies blijkt dat katoenen tassen een milieu-impact hebben die vele malen groter is. Om katoen te telen zijn veel bestrijdingsmiddelen, landbouwvoertuigen en grote hoeveelheden water nodig, zeker in vergelijking met de efficiente productie van plastic. Om een katoenen tas net zo duurzaam te maken zou je het misschien wel honderden of zelfs duizenden keren moeten hergebruiken.

Bekijk het fragment hier terug.