Mark Dechesne in het Reformatorisch Dagblad over afname van terroristisch geweld in Nederland

Mark Dechesne, universitair hoofddocent, sprak over de afname van terroristisch geweld in Nederland tijdens de Winterconferentie van de christelijke studentenvereniging CSFR.

Mark Dechesne was als spreker te gast bij de conferentie waar het thema ‘Terreur buiten de deur?’ centraal stond. Volgens Dechesne is moeilijk te beantwoorden hoe groot het probleem van terrorisme in de wereldgeschiedenis is: ‘het kan zijn dat de gewelddadigheid afneemt, maar dat de politieke boodschap van terreurbewegingen door de moderne communicatiemiddelen de wereld over gaat en daardoor angst zaait.’ Volgens Dechesne is het begin van terrorisme terug te leiden naar 1850 toen in Rusland de opstand tegen de onderdrukking door het tsarenregiem ontstond, waarbij Alexander II de dood vond. Dat jaar is volgens hem ook belangrijk vanwege het ontstaan van sociale onrust en de uitvinding van explosieven.

Bovendien ontwikkelde de drukkunst zich waardoor boodschappen verspreid konden worden via pamfletten, wat volgens Dechesne een cruciaal moment is geweest: ‘je kunt stellen dat terrorisme zich vooral heeft ontwikkeld als gevolg van de ontwikkeling van de communicatietechnologie’.

Lees het volledige artikel hier