Nivja de Jong: ‘Maak taaltoetsen authentiek’

Naar aanleiding van de voorstellen van Curriculum.nu - de nieuwe bouwstenen voor de lesstof in het basis- en voortgezet onderwijs - pleit Nivja de Jong, universitair hoofddocent en onderzoeker, voor het gebruik van authentiek toetsen in het taalonderwijs.

In het vervolgtraject van Curriculum.nu worden ook de eindtermen voor de vakken opgesteld. In een blogpost op Taalwijs.nu schrijft De Jong: ‘Het huidige centraal eindexamen voor de talen is misschien wel de grootste hindernis en valkuil voor docenten.’ Docenten laten leerlingen vooral trainen in het maken van examens met diverse teksten en bepaalde soort multiple choice vragen.

Het zou beter zijn als de toets authentieke situaties simuleert, waarin de leerling over relevante moet communiceren op verschillende manieren. Dat leidt vanzelf tot authentieke communicatieve lessen.