Luuk Esser in de media over vondst 39 dode lichamen in Engeland

De Britse politie vond deze maand 39 lichamen in een vrachtwagen. De koelwagen waarin de lichamen werden vervoerd, was via België naar het Verenigd Koninkrijk gekomen.

Luuk Esser

Zaterdag 26 oktober was universitair docent Luuk Esser te gast in het radioprogramma Spijkers met Koppen op NPO Radio 2.

Het is nog steeds niet duidelijk waar de mensen in de koelwagen vandaan kwamen. Aanvankelijk werd gedacht dat het Chinezen waren, maar volgens Esser vluchten Chinezen niet vaak op deze manier naar Europa. Dat gebeurt bij bijvoorbeeld Vietnamezen veel meer.

Daarnaast legde Esser, die in september promoveerde op een onderzoek naar de strafbaarstelling van mensenhandel, uit waarom Engeland een populaire bestemming is voor migranten. 'Veel Aziaten hebben familie in Engeland en de taal is toegankelijk. En er is geen identificatieplicht: je kunt er vrij lang onder de radar blijven.'

Drijfveer

Eerder verscheen Esser al in de Volkskrant over deze zaak. Esser zei daar dat het niet makkelijk is om de drijfveer van smokkelende chauffeurs te achterhalen. Sommigen zijn betrokken bij criminele organisaties, anderen worden onder druk gezet of verlenen een dienst.

'In dit trieste geval is iedereen overleden en ben je naast smokkel ook meteen verdacht van moord, omdat je dit risico nam door mensen in zo’n kleine ruimte op te slaan', zegt Esser.