Egyptisch Museum Caïro zoekt samenwerking met Europese musea voor groots vernieuwingsplan

Het wereldberoemde Egyptisch Museum in Caïro heeft voor een groots vernieuwingsplan de samenwerking gezocht met vijf grote Europese musea met Egyptische collecties, waaronder het Leidse Rijksmuseum van Oudheden.

Doel is met de gezamenlijk expertise een masterplan te ontwerpen voor de transformatie van gebouw, tentoonstellingen, publieksaanbod, collectiebeheer en onderzoek. Daarmee wil het Egyptisch Museum zich op de kaart zetten als modern (inter)nationaal centrum voor educatie, wetenschap en vermaak. De samenwerking met de Europese musea staat onder leiding van het Museo Egizio in Turijn. In 2019-2020 vernieuwen de partners, vooruitlopend op de uiteindelijke realisatie van het masterplan, alvast vier grote museumzalen. Het project wordt in deze eerste fase gefinancierd door de Europese Unie met € 3,1 miljoen.
Meer dan 100 jaar geleden werd het Egyptisch Museum Caïro opgericht als een van de eerste speciaal gebouwde musea buiten Europa. Het herbergt de omvangrijkste en belangrijkste collectie Egyptische oudheden ter wereld. In het verleden heeft het museum weinig investeringen kunnen doen. Het gebouw en de presentaties zijn inmiddels verouderd, de mogelijkheden voor tentoonstellingen en onderzoek kunnen niet optimaal worden benut. Om hier verandering in te brengen zoeken het Egyptische Ministerie van Oudheden en het museum nu de samenwerking met het Museo Egizio (Turijn), het Louvre (Parijs), het British Museum (Londen), het Ägyptisches Museum und Papyrussammlung (Berlijn), het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden), het BBR - Bundesamt für Bauwesen und Raumordnung, het IFAO – Institut Français d’Archéologie Orientale (Caïro) en het ICA – Istituto Centrale per l’Archeologia (Rome). Zij zullen assisteren bij het opzetten van nieuwe tentoonstellingszalen en het uitwerken van een gedetailleerd, strategisch en duurzaam masterplan voor de toekomst. Daarin gaat de aandacht uit naar collectiebeheer en behoud, publiek, onderzoek- en publicatie, programmering en communicatie, management, het genereren van inkomsten en faciliteitenbeheer. De Egyptische en Europese partners hopen dat zij hiermee op de lange termijn ook bijdragen aan een transformatie van totale Egyptische museumlandschap.

Het Egyptisch Museum Caïro wil zich met de vernieuwingen laten zien als instelling van wereldklasse en opnieuw aantrekkelijk worden voor het grote publiek, van toeristen tot lokale bevolking, scholieren en wetenschappers. De identiteit als een van de belangrijkste musea ter wereld, met een buitengewoon rijke collectie en geschiedenis staat voorop. De gemeenschappelijke geschiedenis van de verschillende bevolkingsgroepen in Egypte komen in het nieuwe Egyptisch Museum ook nadrukkelijk aan bod. Uiteindelijk legt dit project de basis voor een aanvraag bij de UNESCO voor erkenning van het Egyptisch Museum Caïro als werelderfgoed.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling PR, Marketing en Communicatie van het Rijksmuseum van Oudheden, Selkit Verberk, 06 46 133 564 of 071‐5 163 164, s.verberk@rmo.nl.
Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28, Leiden
www.rmo.nl