Centrum voor Milieuwetenschap Leiden speurt naar DNA bedreigde Filipijnse krokodil

Door middel van DNA-restjes in het milieu de verspreiding van bedreigde dieren in kaart brengen: het Centrum voor Milieuwetenschap Leiden (CML) stuurde studenten naar de Filipijnen om een nieuwe opsporingsmethode te testen: environmental DNA. National Geographic schreef er een artikel over.

Bedreigd

De Filipijnse krokodil is de meest bedreigde krokodillensoort ter wereld. Door de jacht en het verdwijnen van zijn leefgebied, worden deze krokodillen met uitsterven bedreigd. Om de dierensoort effectief te kunnen beschermen, is zoveel mogelijk informatie nodig over zijn verspreiding. Maar, de traditionele manier om deze in kaart te brengen (simpelweg rondlopen en turven) is arbeidsintensief en onbetrouwbaar. Het CML heeft nu een nieuwe methode getest om krokodillen op te sporen: environmental DNA.

Met deze methode speuren de onderzoekers naar DNA-restjes die in het milieu zijn achtergebleven. In het water kunnen krokodillen bijvoorbeeld huidcellen of speeksel achterlaten, die onderzoekers vervolgens kunnen meten in een watermonster. ‘Dit onderzoek was nog nooit toegepast op krokodillen, dus we wisten niet of het werkte,’ vertelt Krijn Trimbos van het CML. De eerste labresultaten wezen echter uit dat environmental DNA ook toepasbaar is op krokodillen, al troffen de onderzoekers kleinere hoeveelheden DNA dan van tevoren gedacht.

Lees hier het hele artikel: National Geographic - Kan environmental DNA de Filipijnse krokodil redden?