Maak de muren niet hoger, maar laat de grenzen ademen

Leo Lucassen is directeur onderzoek van het Internationale Instituut voor Sociale Geschiedenis en hoogleraar aan de Universiteit Leiden. Hij schreef een opiniestuk over migratie voor De Morgen.

"Het doet mij altijd plezier wanneer collega-wetenschappers mijn werk en stellingen kritisch tegen het licht houden. Daar kun je van leren, wetenschappelijk discours verbetert onze kennis en inzichten. Ik waardeer het dan ook dat de Gentse filosoof Koen Tanghe de moeite heeft genomen om te reageren op het interview dat Joël de Ceulaer afgelopen zaterdag in deze krant publiceerde.

Op een aantal punten zijn we het volgens mij gewoon eens, namelijk dat Europa niet het gewicht van de wereld kan dragen, dat ontschepingsplatforms een schamel doekje voor het bloeden zijn en dat het een goed idee is als vluchtelingen ter plekke een asielverzoek bij een EU-land kunnen indienen, in plaats van eerst een levensgevaarlijke en dure reis te moeten ondernemen."

Meer weten?

Lees het volledige opiniestuk van Leo Lucassen bij De Morgen