Onderzoek naar motivatie van middelbare scholieren in het nieuws

Diverse media besteedden aandacht aan het Leidse onderzoek naar de onderwijsinnovatie GUTS. Onderwijskundige Lindy Wijsman: 'Daarmee blijkt het niveau van de prestaties en motivatie van de leerlingen in de eerste drie jaren van een middelbare school in Rotterdam hoger, maar de dalende trend blijft.'

Wijsman: 'Scholieren beginnen gemotiveerd aan de brugklas, maar in de jaren die volgen neemt hun motivatie voor school steeds verder af. Om deze trend te keren, werden er in de onderbouw van het Wolfert Tweetalig in Rotterdam twee maatregelen genomen. Ten eerste moeten leerlingen daar om over te gaan gemiddeld een 7 staan in plaats van minimaal een 6 te hebben voor elk vak. Ten tweede krijgen ze extra verdiepingslessen in vakken die ze interesseren en waarvoor ze hoge cijfers willen halen.' Wijsman onderzocht het effect van deze maatregelen.

Lindy Wijsman in de media